MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Skd 215
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 215

Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skd 215
    Posted: 27 februar 2014 at 22:46
Er det noen som har peiling på hva slags understell jeg kan bruke til en Skd 215? Det er en tre aksler det er snakk om.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2014 at 23:28
Skd 215 har også blindaksel under førerhuset.

Skd 215

Edited by H. Lindholm - 27 februar 2014 at 23:30
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 17:43
Det var jeg ikke klar over, finnes det noen modeller på markedet som har en slik blindaksel? Eller er dette et understell man må regne med å scratchbygge?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 18:07
Orginalen var engelsk, bygget av Drewry på 50-tallet. Dvs konstruksjonen var Drewrys, men de hadde ikke egen fabrikk, så de to som kom til Norge er antagelig bygget av Vulcan.

Sakset fra Wikipedia: In later years Drewry offered a fairly standard range of industrial shunting locos, and from 1952 supplied 142 0-6-0 diesel shunters to British Railways, with Gardner 8L3 204hp engines and Wilson epicyclic gearboxes. These were BR D2200 - D2341, British Rail Class 04.

Så noe som passer direkte må nok finnes i England.

Kjøpt gammelt byggesett?

mvh
Bjørn

Edited by Bhal - 28 februar 2014 at 18:11
mvh
Bjørn
Back to Top
PoP View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PoP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 19:36

Eg kjøpte byggesett til understell frå Branchlines på Kolholmen for 10-12 år sidan. Det kan vere dei har slike enda.

Peder

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 20:30
Originally posted by PoP PoP wrote:

Eg kjøpte byggesett til understell frå Branchlines på Kolholmen for 10-12 år sidan. Det kan vere dei har slike enda.

Peder

Det gjorde du, og det ble 2 fine traktorer utav det.
Men under en revisjon noen år etterpå ble det brukt feil lakkfjerner på overdelen på den røde #105, når lakkereren kom på jobb dagen etter var det bare en rosa klomp igjen å se. Understellet står derfor i dag uvirksomt. Det er anskaffet materialer til ny overdel, men jeg vet ikke om det vil bli påbegynt, så jeg tilbyr understellet for kr. 499,-  

Vedlagt bilder fra den gang de ble bygget.

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 21:46
Eksisterer det firmaet enda som du kjøpte det fra? Hvis ja om du har en nettside? Drivverk er av interesse
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
PoP View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PoP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 22:58

Skal eg søke for deg?

Du er jo på internett du og, eller...

:)

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 23:00
Bachmann Branchline lager modell av Class 04 som er samme loket. Den britiske utgaven har litt forskjellige vinduer og andre detaljer men understellet kan nok brukes. Vær oppmerksom på at de britiske modellene er i skala 00, altså størrelsesforhold 1:76, så de de blir nok litt for store i forhold til HO.

Bachmann Branchline
(scroll litt nedover på denne siden så ser du de)

Petter

Edited by traiNman - 28 februar 2014 at 23:04
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2014 at 23:14

Skal eg søke for deg?

Du er jo på internett du og, eller...

:)

Var ikke sånn ment, men jeg har søkt litt rundt først uten å finne modellen som nevnes under. Beklager hvis det kom kom ut feil:-)
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2014 at 00:37
Originally posted by aha aha wrote:

Peder

Det gjorde du, og det ble 2 fine traktorer utav det.
Men under en revisjon noen år etterpå ble det brukt feil lakkfjerner på overdelen på den røde #105, når lakkereren kom på jobb dagen etter var det bare en rosa klomp igjen å se. Understellet står derfor i dag uvirksomt. Det er anskaffet materialer til ny overdel, men jeg vet ikke om det vil bli påbegynt, så jeg tilbyr understellet for kr. 499,-  

Vedlagt bilder fra den gang de ble bygget.

Disse to lokene som du har bygget er de i skala 1-76 eller 1-87?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2014 at 11:08
Du må nok regne med at det som finnes av byggesett og modeller av denne er laget for og på "kølaholmen", så det er nok i OO/1:76 alt sammen.

mvh
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.