Skd 215 |
Post Reply |
Author | ||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 februar 2014 at 22:46 |
|
Er det noen som har peiling på hva slags understell jeg kan bruke til en Skd 215? Det er en tre aksler det er snakk om.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skd 215 har også blindaksel under førerhuset.
Skd 215 Edited by H. Lindholm - 27 februar 2014 at 23:30 |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var jeg ikke klar over, finnes det noen modeller på markedet som har en slik blindaksel? Eller er dette et understell man må regne med å scratchbygge?
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Orginalen var engelsk, bygget av Drewry på 50-tallet. Dvs konstruksjonen var Drewrys, men de hadde ikke egen fabrikk, så de to som kom til Norge er antagelig bygget av Vulcan.
Sakset fra Wikipedia: In later years Drewry offered a fairly standard range of industrial shunting locos, and from 1952 supplied 142 0-6-0 diesel shunters to British Railways, with Gardner 8L3 204hp engines and Wilson epicyclic gearboxes. These were BR D2200 - D2341, British Rail Class 04. Så noe som passer direkte må nok finnes i England. Kjøpt gammelt byggesett? mvh Bjørn
Edited by Bhal - 28 februar 2014 at 18:11 |
||
mvh
Bjørn |
||
PoP
FREMO-forummedlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eg kjøpte byggesett til understell frå Branchlines på Kolholmen for 10-12 år sidan. Det kan vere dei har slike enda. Peder |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det gjorde du, og det ble 2 fine traktorer utav det. Men under en revisjon noen år etterpå ble det brukt feil lakkfjerner på overdelen på den røde #105, når lakkereren kom på jobb dagen etter var det bare en rosa klomp igjen å se. Understellet står derfor i dag uvirksomt. Det er anskaffet materialer til ny overdel, men jeg vet ikke om det vil bli påbegynt, så jeg tilbyr understellet for kr. 499,- Vedlagt bilder fra den gang de ble bygget. |
||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eksisterer det firmaet enda som du kjøpte det fra? Hvis ja om du har en nettside? Drivverk er av interesse
|
||
PoP
FREMO-forummedlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skal eg søke for deg? Du er jo på internett du og, eller... :) |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bachmann Branchline lager modell av Class 04 som er samme loket. Den britiske utgaven har litt forskjellige vinduer og andre detaljer men understellet kan nok brukes. Vær oppmerksom på at de britiske modellene er i skala 00, altså størrelsesforhold 1:76, så de de blir nok litt for store i forhold til HO.
Bachmann Branchline (scroll litt nedover på denne siden så ser du de) Petter Edited by traiNman - 28 februar 2014 at 23:04 |
||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
|
Disse to lokene som du har bygget er de i skala 1-76 eller 1-87?
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du må nok regne med at det som finnes av byggesett og modeller av denne er laget for og på "kølaholmen", så det er nok i OO/1:76 alt sammen.
mvh Bjørn
|
||
mvh
Bjørn |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |