MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Di8.709 DC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Di8.709 DC

Post Reply Post Reply
Author
netrom View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote netrom Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Di8.709 DC
    Posted: 23 februar 2014 at 00:30

Jeg kjøpte en Di8.709 DC for vel et år siden som jeg kun kjørte inn og alt så ut til å fungere bra.

For et par uker siden bestilte jeg en ESU loksound med lyd for Di8 fra NMJ.

Alt fungerte bra til å begynne med, men etter en stund begynte loket å hakke for deretter å stoppe opp og da spesielt i veksler.

Jeg ringte til NMJ og spurte om de hadde noen gode råd, men de hadde ikke hørt om at noen hadde hatt problemer med strømopptaket på Di8 før.

Jeg har forsøkt med en annen decoder, men loket oppførte seg på samme måte.

Er det noen som har noen erfaring ang. feil på strømopptaket på dette loket ?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 10:07
Det er sikkert noe feil med strømopptaket, slik du skisserer feilen?!

NMJs "kinaproduserte" lok har stor variasjon i monteringskvalitet, alt etter hvor dyktig operatøren er. Kvalitetskontrollen er også temmelig tilfeldig.
Jeg har som regel at jeg demonterer hjulene på mine NMJ-lok for å sjekke sporvidde og justere spennet i fjærene til strømopptaket. På mange lok er det såpass dårlig at det ikke er kontakt med hjulene.
Lokene har også temmelig stort aksielt slakk på hjulakslene. Derfor stilles det et ekstra stort krav til fleksibiliteten til strømopptaket. - Om du skyver akslingene som har strømopptak aksielt, kan du til en viss grad se om strømopptaket "følger med".
Back to Top
netrom View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote netrom Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2014 at 15:10

Jeg har demontert hjulene og fant store mengder med smørefett på fjærene og på innsiden av hjulene. Fjærene var også slakke i spennet, så jeg strammet de litt og fjernet det overflødige fettet.

Loket gikk da en stund uten hakking og stopp, men det varte ikke lenge før de samme problemene var tilbake. Nå kan det også stoppe opp på rett linje. Det ser også ut til at etter å ha strammet fjærene, har det blitt laget spor i hjulene ?

Generelt begynner jeg å bli rimelig lei av alle feilene på NMJ's produkter og noen ganger lurer jeg på om det er meg det er noe galt med ? Jeg synes NMJ leverer flott detaljerte lok som kan være en fryd for øyet, men jeg ønsker også at de skal kunne kjøre rimelig bra.

I mange tilfeller lar feilene seg justere eller at NMJ hoster opp noen forbedrede erstatningsdeler. I dette tilfellet er jeg nå like rådlaus som med SKD224.

Er det bare jeg som har problemer med strømopptaket på Di8 ?Confused

Ole M

Edited by netrom - 23 februar 2014 at 23:12
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.