RP25 og Peco Veksler |
Post Reply |
Author | |
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 februar 2014 at 22:17 |
Hva slags erfaringer har dere med RP25 hjul på Peco code 75 og code 100 electrofrog veksler?
Jeg kjører amerikansk HO, og vurderer noen Peco for oppstillingsstasjonene. Ellers har jeg en mix med code 70 og 83 fra Atlas, MicroEnginneering (DCC-klare) og Shinohara. |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rp25 og Peco code 75 fungerer helt fint. Det har vært kjørt i FREMO lenge.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når du kjører amerikansk H0 kan du også vurdere Peco code 83 veksler, de er jo basert på amerikanske forbilder og er vel mer "korrekte" i så måte enn f.eks code 75.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar!
Jeg har Peco universal code 100 veksler fra 70-tallet som fortsatt er i bruk, men som er såpass slitt at jeg ikke vil bruke de i en oppstilling som er delvis skjult. Nå ser det heldigvis ut til at jeg har nok av andre veksler til dette. Men oppstillingstasjonen på øvre plan er åpen, og her trenger jeg nok noen kurve-veksler. Her er planen å bruke Atlas code 83 skinner og veksler bortsett fra nevnte kurveveksler. Jeg kan bruke Peco code 83 #7 kurveveklser og få lange nok spor. Da vil det se slik ut: Men jeg synes det ser bedre ut geometrisk om jeg bruker Pecos code 75 kurveveksler: Et tredje alternativ er å selvbygge kurveveksler som etter denne malen fra FastTracks: nr 6 med radier 50"/30". Jeg har filejigger og alt jeg trenger til dette. Jeg hadde egentlig tenkt å bygge de fleste vekslene på anlegget etter Joe Fugates beskrivelse i MRH. Og har kjøpt inn filejigger, skinner og svillematter fra Central Valley. Dessverre er min helsesituasjon slik at jeg vurderer det bedre å bruke litt tid på å fintune ferdigveksler enn å bygge veksler fra bunnen av. Edited by KnuT - 08 februar 2014 at 20:13 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nettopp!! Materiellets driftsstabilitet må være omvendt proporsjonal med tilgjengeligheten. Det er fort gjort å tenke at man kan "bruke opp" billig, slitt eller gammelt materiell på mindre synlige steder, men hvis disse stedene er vanskelig tilgjengelige skaper man i stedet problemer som man senere gjerne skulle betalt mye for å ha unngått. Det samme gjelder kompliserte sporplaner og andre innfløkte konstruksjoner. For mange år siden bygget jeg noen utstillingsanlegg hvor de ovenstående hensyn ikke var godt nok ivaretatt. Det var frustrerende når de stod på plass og et eller annet sviktet - selvfølgelig på et totalt utilgjengelig sted... |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |