NoHaber i modell |
Post Reply |
Author | ||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 august 2014 at 15:51 |
|
NMJ har nå sluppet sine første Topline NoHaber. I tillegg til NMJ har både Roco, märklin, Heljan, Piko og Long laget modeller av loktypen i H0. Er det flere som har laget disse, og noen som vet noe om når de sistnevnte ble produsert?
man kan forøvrig også lage sin egen modell på få minutter via denne siden! |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis vi skal regne opp alle produsenter av NOHAB modeller bør vel også alle skalaer tas med. Da husker jeg i hvert fall følgende i tillegg: Fleischmann: H0 Märklin og Trix: H0, original (60-tallet) og helt ny og oppdatert versjon (2014) Heljan: H0, 0 og har annonsert I Piko: H0 og N (mener jeg å huske) Minitrix: N Kato: N Tillig: TT Zeuke: TT BTTB: TT NMJ har tidligere produsert NOHAB som messingmodell i Superline serien: H0 og 0 B-models har annonsert NOHAB i H0, men der tror jeg det har vært stille etter Nürenberg messen i februar? Edit: HEV innlegg og min sviktende hjerne Edited by Asgeir - 31 august 2014 at 19:11 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nohaber er et herlig emne. Er det noen som har anskaffet NMJ topline utgaven av Di3, og som kan formidle synspunkter på modellen? Edited by hev - 31 august 2014 at 19:34 |
||
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om disse to: H0 og H0 fru blom. En stund siden jeg har sett modellene fra Fleischmann og Piko, men du kan like gjerne si 00 som H0. Skala 1:80 eller deromkring vil jeg tro. De første Di3 fra Heljan var vel på oppdrag av Bergen Modelljernbane som betalte en solid andel av kalaset om jeg husker rett. Begynner å bli noen år siden. |
||
Terje V.
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Long er vel også i denne kategorien......? Mistenker også at noen av TT-modellene kom fra samme støpeform, uten at jeg vet noe som helst om det. Edited by Asgeir - 31 august 2014 at 20:38 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var bergen modelljernbane som egentlig bestillte begge opplagene med di3 fra heljan
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var vel ikke flust små delikate små motorer tilgjengelig for mj den gangen. Det var vel motorstørrelsen som styrte en del av produsentenes valg av skala eller skal vi heller si dikterte skalaen. |
||
Terje V.
|
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Finnes en bra oversikt på mjwiki.
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for info. Av norske Nohaber er det altså ikke så mange varianter, og flest i H0. Ser at Agder modellteknikk har et ombyggingssett til Heljans 0-skalamodell.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men han skulle selge de via egen butikk og ikke forhandlere. Salget ikke ikke som forventet, fra Heljan side. |
||
A matter of life and death
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |