Heris' finkevogn |
Post Reply |
Author | |
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 mai 2014 at 22:11 |
Har lenge irritert meg over både den alt for gul-orange stripen på denne finkevognen. For ikke å snakke om den tomatsuppeliknende grunnfarven på vognkassen på en ellers ok modell.
Prøvde meg derfor akkurat nå på en kosmetisk oppgradering med Tamiyas Dull Red TS 33. Når vindusrekken også er ferdiglakkert vil jeg feie over med den mer riktige beige på den gule stripen. Da får denne vognen etter det jeg kjenner til trolig en mer passende kolør i samsvar med forbildet. |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Minner meg om fargene til GM-gruppen
|
|
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har du sannelig rett i. Men jeg skal altså lakke overdelen av vognsiden samt dempe den gule stripen i mere beige også. Og da blir det noe helt annet. |
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er interiørbilde fra tilsvarende vogn i Tyskland. Søkeord på Google blir "Heizwagen"
|
|
Terje
|
|
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke akkurat etter læreboka, men med litt tight maskering, Tamiya grunning og Tamiya Dull Red 33, så fikk finkevognen en farvemessig facelift i forhold til Heris originale tomatsuppe. Samme ulla med de gule stripene med Humbrol 7 Duff som er passe gulbeige i motsetning til Heris skrikende gul-variant.
Ny maskering og "kostemaling" oppi stripen og vips var det gjort. Men obs - med slikt innersvingsarbeid er det ekstra viktig å klemme Tamiya-tapen skikkelig nedpå før lakk påføres så det ikke kryper lakk innunder maskeringen. Gå over med mors tynneste strikkepinne i kantene først. Derved sparte jeg nesten alle dekalene. Mangler kun 4 stk gulbeige "19954" ved vognendene oppe på veggen. Men de er i bestilling hos dekalsjefen på Romerike. (Hørte du det Svein Ove?) Edited by Damp - 28 mai 2014 at 21:40 |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den ble mye bedre nå:)
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Interiørbildet er tydeligvis fra denne vognen som står i Bayerisches Eisenbahnmuseum, Nördlingen. Vognen var dessverre avstengt. Det finnes noen flere slike vogner bevart i Tyskland. Her en som tilbrakte sine senere år i DDR, nå bevart i Sächsische Eisenbahnmuseum Schwarzenberg. Eksteriøret har sett bedre dager. Vognen i Schwarzenberg var imidlertid pusset opp innvendig. |
|
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svært interessante bilder av denne vognen som aldri ble bevart i Norge da den vel ble faset tidlig ut. Artig å se vannkoker'n inni slik den var. Heris har jo klart å få med seg en slik inni sin modell. Greit å vite at den er der, selv om det ikke synes stort. :=)
Mener å ha sett i alle fall ett foto av vognen i Norge på NJK-forumet, men klarer ikke å finne tilbake til det akkurat nå. Tror ikke det var i farver. |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et tips jeg har sett i den forbindelse, er å starte med et strøk klarlakk etter at maskeringstapen er lagt på. Da blir det bare klarlakk som evt. kryper under tapen. I dette tilfellet gikk det åpenbart bra uten, men det kan være greit å ha i mente for de av oss som ikke er så drevne på lakkering. Områdene ved dørhåndtak og hengsler ser for øvrig ikke ut til å være helt enkle å maskere. |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jøss, her ser det ut som de har plassert et smalsporet tanklok inne i vogna. Jeg er klar over at begge deler er basert på en dampkjel, men likheten var likevel påfallende. |
|
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var et kjempetips! Ved dørhåndtak og hengsler benytter jeg skalpellen til å skjære en liten glipe i maskeringstapen. Deretter dytter jeg den ned til så godt det lar seg gjøre og legger over en skjøt. Men her kan man jo gjøre akkurat det samme som du foreslår. Litt matt akryl klarlakk først som fyller og tørker kjapt og hindrer "suge-effekten" i sprekkene, og deretter stryke litt ekstra varsomt med gulbeige-farven på disse stedene. Maskeringen tas av rett etter siste strøket slik at "hæljedaer" kan rettes opp mens det er tid til det. Da benytter jeg den fineste penselen dyppet i LITT white spirit, rister det meste av penselen og stryker forsiktig bort overskuddsmaling ved hjelp av flere strykninger. Etter de siste dekalene skal jo likevel hele vognen klarlakkes siste gang, noe som skjuler at det ble litt blankere rundt stedet der man fjernet overskuddsmalingen. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
Såkalte "finkevogner" har vært brukt mange steder i de av verdens land hvor temperaturene kan bli ubehagelig lave (i land hvor temperaturene blir ubehagelig høye må man bruke annen teknikk...). Det har selvfølgelig også vært mange typer dampkjeler til slik bruk, men så vidt jeg vet har det mest vanlige vært kjeler av denne grunntypen. Hva som er den direkte årsaken til dette vet jeg ikke, men sannsynligvis er form og størrelse best egnet. Både for verkstedene som skal vedlikeholde dem og personalet som skal betjene dem er det også greit å ha enhetlige konstruksjoner. I utgangspunktet er de lik kjelene på mindre våtdamplok (overhetet damp brukes ikke til togoppvarming). En del detaljer er allikevel forskjellige, blant annet har de ikke vanlig dampregulator og kraftdamprør som damplok har, damputtaket er ventiler utvendig på domen. Avkledd kjel fra kjelvogn plassert ved stasjonen i Zollhaus-Blumberg på Sauschwänzlebahn: Samme kjel fra motsatt side. Den er utmurt i fyrkassen, det kan tyde på at den har vært oljefyrt. |
|
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke alt for mye inne-aktivitet sommerstid når været har vært topp. Men nå har det mer normale sommerværet kommet og da ble det litt tid til å ferdiggjøre Heris finkevognen.
Dekaler fra Romerike modellservice satte prikken over i'en. Alt i alt et lettvint prosjekt som etter mitt skjønn gjør denne tysker-etterladenskapens kosmetikk og farver bedre enn den gyselige fra fabrikken. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |