MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Oppvarming" av lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Oppvarming" av lok

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Oppvarming" av lok
    Posted: 10 januar 2009 at 14:33
Hei,
ett generelt spørsmål:
har det noe for seg å "varme opp" lok før man setter i gang med en kjøresesjon når lokene har stått i ro noen dager/uker? Altså feks la dem kjøre på middels hastighet i ti-tolv minutter kontinuerlig før man setter i gang med skifting, saktekjøring og alt annet som vanlig kjøring innebærer. Fungerer lokene bedre isåfall, altså høyere tolelranse for skitt på sporet ol. og bedre saktekjøringegenskaper? Er det feks vanlig å gjøre slikt på Fremotreff? Eller er det bare overtro? Big%20smile
 
Mvh
Ben-S
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 17:54
Jeg pleier å kjøre inn lokomotivene 10-15 min når de har stått lenge .Da virker de mye bedre og kjøreegenskapene blir bra.
 
Med hilsen
Øystein Ravndal
SBB, Marklin nyere epoke.
Stavanger
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2009 at 11:42
Jeg vet oppvarming er viktig i z-skala, og er sikkert bra i større skalaer også. Oljen blir vel mer viskøs når den varmes opp og dermed glir tannhjul++ lettere?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2009 at 20:28
Mindre viskøs = tynnere olje, mer viskøs = tykkere olje.
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2009 at 16:51
Fikk en idé når jeg leser spørsmålet ditt - kanskje noen som har god peil på temaet kunne skrevet noe om hvordan man skal behandle materiellet slik at både farger, motor og elektronikk holder seg godt? Kan godt være noen tips å hente der?
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,070 seconds.