Vekter til Brimalm 24b? |
Post Reply |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 mai 2015 at 16:51 |
Jeg pusler med å bytte til OBK-koblinger på lokene mine, og har kommet til Brimalm sin type 24b. Loket har elendig trekkraft slik det er nå, men i godteposene som fulgte med (kjøpte det brukt) har jeg funnet en god del blyvekter i forskjellige størrelser og fasonger. Noen som vet om disse vektene er originale, og evt hvor de skal monteres?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg hadde en slik en gang (byttet bort) og reflekterte over de vektene, og mener at jeg tenkte at en/noen kanskje kunne passe oppe i taket på førerhuset, på innsiden. Det er imidlertid litt dumt med så høy plassering, så dersom man kan få plass i ramma ville nok det gi en mer stødig gange.
Dersom man kan puttet noe inne i kjelen, vil det også være en mulighet. Jeg har en halvbygd 22/24-maskin fra scratch, og der laget jeg kjelen av en massiv messing stang. Det gav mye vekt! Fylt med bly bør den bli enda tyngre.
|
|
Svein S
|
|
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, de medfølgene vektene er originale. De skal, hvis jeg husker riktig, plasseres i rammen. Imidlertid har Brimalm iallfall hatt utbytteaksel med gummiringer. Jeg har byttet på min og den trekker tilfredsstillende med den nye akselen. (Det er dessuten lett å gjøre selve byttet)
|
|
Dagfinn Rognstad
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som Dagfinn skriver skal noen vekter i rammen (de nesten kubiske), mens de øvrige er tenkt inn i førerhytten.
Jeg har bearbeidet et antall Type 24 fra Brimalm og anbefaler ikke å montere vektene inn i rammen siden de blir liggende løst og inntil/oppå akslene til drivhjulene. Derimot lønner det seg å fylle opp førerhuset uten at vektene hindrer drivakslingen fra tenderen (tenk spesielt på i kurver) og røykskapet foran. Røykskapsdøren kan åpnes, men dette mener jeg er bare gimmick - fyll opp med bly og lim igjen! Pass på at vektbalansen blir god med tilnærmet lik tygde foran og bak midt i mellom drivhjulene. Det som i tillegg har vist seg effektivt er å skifte fjærene i rammen med mykeste type fra NWSL - da blir det tilnærmet likt trykk på alle drivhjulene og i tillegg bedre strømopptak. Jeg har funnet 2 eller 3 forskjellige oppsett av fjærene originalt fra Brimalm - hvor det største problemet er bruk av for stramme fjærer og/eller ulik stramming på de ulike drivhjulene (stramme på de ytterste og myke på de innerste). Av andre forbedringer vil jeg anbefale å bygge om opphenget til løpehjulet til en arm som er festet i ramma (like foran akslingen til første drivhjul) og med en returfjær laget av gitarstreng (0,25 mm ståltråd). |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for raske svar og gode tips!
Har tatt et bilde av de ulike vektene nå, samt en metallstang som også lå i posen som jeg ikke vet hva er til: Den fremre OBK-koblingen er satt på plass men ikke finjustert og limt fast ennå. Flotte koblinger som ikke står stort tilbake fra de originale skalakoblingene (øverst i bildet)! Jeg fant samtidig fram den originale fremre løpeakselen (lå også i en av godteposene) og skal montere den, den som var montert hadde digre pizzahjul. Er det den du mener jeg bør bygge om Asgeir? |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
OBK gjør seg meget bra, samtidig som den er kompatibel med vanlig bøylekopling.
Den originale løpeakslingen er den jeg anbefaler å bygge om opphenget på. Er vel nettopp derfor forrige eier byttet løpehjulet til et med større flenser i håp om at det skulle holde seg bedre på sporet. Imidlertid er hjulets utforming viktigere enn flensenes størrelse (og hjulene til Brimalm er av beste kvalitet). Den metallplaten som ligger ovenfor vektene på bildet ditt skal skrues på undersiden av understellet for å holde vektene på plass inne i rammen. Husker ikke helt (siden jeg aldri har gjennomført dette) om det er plass til bremsestagene (etset ut som en del og tredd på plass mellom alle bremseklossene) på undersiden når denne platen er montert. |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, den er grei, takk for info. Jeg har kjørt endel med pizzahjulene montert og har ikke hatt problemer i det hele tatt, så jeg er litt spent på hvordan loket oppfører seg med de andre løpehjulene, har hørt endel skrekkhistorier om håpløse avsporinger der.
Jeg skal se litt på hvordan jeg løser det med vektene, og ikke minst se på justeringen av fjærene, husker at jeg fikk et tips om det da jeg kjøpte maskina.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |