Polar modell NSB Di4 |
Post Reply |
Author | |
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 mai 2015 at 00:46 |
Noen som har noen erfaring med Polar modell sin Di 4 mht. detaljeringsgrad, kjøreegenskaper mv. Hvordan fremstår den sammenlignet med Hobbytrade Di4?
|
|
Jarle
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mener du en helt original Polar Di4?
Di4 fra Polar er fullt på høyde detaljeringsmessig i forhold til HobbyTrade. Med "ekstrautstyr" har den metallploger og filigrane vinduspussere. Drivverket er ikke noe særlig originalt. Det er visstnok svensk fra UGJ og har derfor de tidstypiske problemer fra denne produsent. Det er 2 motorer i loket - og dette skaper utfordringer da de ikke går helt. jevnt sammen. Selve lokrammen er støpt i fleksibel plast - og motorboggiene har en lei tendens til å falle ut når man løfter på loket da plastrammen har lett for å bøye seg. Det finnes erstatningsdrivverk fra NMJ med sentrakt plassert klokkeankermotor og metallramme. Den er sågar bedre enn HobbyTrade sin utgave. |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Har du link til dette erstatningsdrivverket fra NMJ? Passer dette drivverket perfekt med Hobby Trade di4 eller må det modifiseres? Jeg har nemlig problemer med mine Hobby Trade di4. Synes de går ujevnt. Har byttet til høykvalitets Canonmotor uten at det bedret kjøreegenskapene. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette drivverket for Di4 til Polar er nok for lengst utgått hos NMJ. Jeg mener dette var noe NMJ fikk laget da de kjøpte opp ferdige lokkasser ved konkursen til Polar Modell for å kunne levere en komplett modell med brukbart drivverk.
Jeg synes ikke noe særlig om drivverket til Di4 fra HT. Det er for mye plast i dette til at man får urverkspresisjon. Det er OK - men ikke mer. Jeg har selv modifisert en Roco "Taigatrommel" som drivverk til en Di4 fra Polar. Den er noe for lang for korrekt boggisenteravstand men boggiene stemmer sånn tålig om man skifter til Polar sine sider. Lokkassen må forkortes noe ved å sage gjennom zinkchassiset ved enden av motoren og skjøtes sammen igjen. Dette er en noe komplisert operasjon som krever presisjonssaging i metall. Da får man et lok som går som andre Roco-lok. Edited by Kjell H. - 05 mai 2015 at 23:27 |
|
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det her er snakk om en "orginal" Polar modell. Smådeler har aldri vært montert, men det følger med NMJ plog i messing. Prisantydningen er 2650,-. I forhold til samme modell fra HT og gjengs pris der er jeg usikker på om det er en noe høy pris? Hvordan er PM eventuellt priset som samlermodell, jfr. f.eks en CM?
Ellers takk for gode opplysninger om teknikken :-) |
|
Jarle
|
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min vurdering er at denne lokmodellen var konstruert med så dårlige løsninger at den ikke hadde blitt betraktet som salgbar idag. Førsteinntrykket mitt ved oppakking var et ras av komponenter løsnet under transport.Tror det tilbys ekstremt få fungerende umodifiserte slike i markedet. Hardt og brutalt et dårlig kjøp til en slik pris. Positivt: lokkåpa var bra!
mvh
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
Toftebanen
Post Options
Thanks(0)
|
Klart svar - takk
|
|
Jarle
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har 3 Di4, 3 Di6 og en MZ, alle hobbytrade. Har ikke noe i utsette på driverket til Hobbytrade. Men kåpa på Di6 er en annen historie. |
|
A matter of life and death
|
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har faktisk en "original" PM som fungerer - men det gjorde den ikke rett fra esken. - Noen supre kjøreegenskaper blir det uansett aldri. Da er HT bedre.
- Har litt sympati for postmannen og ambulansesjåføren på Fauske som satte hus og hjem i pant for å lage denne modellen! De fikk nok ikke alltid de råd og den hjelp de trengte? - Ellers synes jeg de originale metallplogene fra PM er bedre enn de støpte messingplogene som NMJ laget. Det er kanskje ikke det første loddearbeidet man bør gi seg i kast med - og bøying av plater til plogene krever litt verktøy. De festes med skruen som holder dekselet under gearkassen i forkant. |
|
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har lagt ut en Polar Modell DI 4 med NMJ drivverk for salg på QXL.
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men så fulgte de heller ikke de rådene de fikk! |
|
Terje V.
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
rådene som var?
|
|
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange, bl annet å ikke være for raske på labben og risikere penger uten å være sikre på hva de fikk. I tillegg ble de opplyst om at utrykkene "UGJ" og "gode drivverk" ikke skal nevnes i samme setning. Bo Ekmark konstruerte et drivverket til Di4. Problemet ble at UGJ/Polar Modell ikke gjorde det slik Bosse hadde konstruert det. Dermed gikk det som det gikk, dvs det gikk ikke. Pluss litt til som man ikke skal rippe opp i her. |
|
Terje V.
|
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror også rådene var svært sprikende fra de "eksperter" de spurte? - Da er det heller ikke så lett å navigere med stø kurs for kvalitet.
Nå er det vel også så at de slapp opp for penger og måtte av den årsak akseptere kompromiss de var klar over var dårlige. En helt annen sak er faktisk Deak Modellsport sin Di4. Er faktisk i Budapest for tiden - og brukte ettermiddagen til å se hva som var tilbake av firmaet. De har ingen hjemmeside lenger, så jeg oppsøkte adressen for å se om de hadde skiftet navn. Fant greit fram - men der var det gråpapir på vinduet. - Snakket men noen som drev et dekkverksted rett over gaten. De sa at Deak hadde stengt for noen år siden. Deak Modellsport har gjort 3 norske modeller (for NMJ?). Foruten Di4 så har de en Fvde og en T3 mener jeg? |
|
Wickerman
Post Options
Thanks(0)
|
De laget CD66,Di4 og Fvde. Di4 så mener jeg NMJ bare hjalp de med dokumentasjonen. Mens Deak laget modellen og solgt den på egenhånd. Edited by Wickerman - 11 mai 2015 at 18:53 |
|
|
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
Vel....kansje Di4 skulle vært byttet med CD66?
Di4 er et norsk lok som kanskje har en eller annen kjøper i Tyskland da det er tyskprodusert. Derfor tror jeg ikke det er særlig interessant for Deak Modellsport (DM) å produsere dette loket i egen regi - uten å ha en norsk samarbeidspartner som NMJ. - At NMJ seinere trakk seg fra prosjektet da de fikk se resultatet er en annen sak. Noen helt annet er det for CD66. Der har de levert flere forskjellige utgaver og til forskjellige baneselskaper. Det er derfor mer trolig at DM laget dette loket på egenhånd? Di4 fra DM og HT ser temmelig like ut rent teknisk. Gearkassene er meget like og boggisider likeså. - Jeg hadde ikke vært forbauset om samme leverandør i Kina hadde produsert disse. Det er litt synd at vi ikke utnyttet muligheten for å få et bedre drivverk til PMs utgave mens DM ennå var i virksomhet. - De hadde sikkert laget komplette understell om det hadde vært etterspørsel. Edited by Kjell H. - 11 mai 2015 at 11:10 |
|
Wickerman
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis Markedet ønsker en modell og noen stiller med penger, er det ingen hindring å få laget norske modeller. For eksempel B-models kommer med DSB my med røyk. De lager gjerne en DI3, men da må noen være med å spleise. Marklin lakker gjerne om 500eks(standar modell) hvis noen betaler osv.
Edited by Wickerman - 11 mai 2015 at 18:58 |
|
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |