Funksjonsdekoder eller vanlig dekoder i styrevogn? |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 desember 2014 at 22:27 |
Jeg er i ferd med å sette lys i et motorvognssett, og lurer på om noen lysskinner med funksjonsdekoder kan fungere som kjøre- og sluttlys også eller om man må ha en vanlig dekoder for slikt.
Noen som har erfaring på dette området? |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har prøvet begge deler og det går bra. På noen av settene som vi hadde med fra MOROP kongressen i Genua var det plugg for 8-pins dekoder i både motorvogn og styrevogn, og begge fikk hver sin standard dekoder.
Det voktige er at begge blir programmert samtidig sammenkoblet slik at begge føler samme kjøreretning og får samme adresse. |
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan vel i praksis løses ved å lodde diodene motsatt i styrevognen slik at de lyser rødt i "kjøreretningen"?
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har selv ikke brukt slike "vogndekodere" med sluttlys.
- Har derfor brukt "vanlige" funksjonsdekodere til dette formålet. Vær obs på at noen funksjonsdekodere ikke har åpen collector men skifter spenningen mellom dekoder pluss og dekoder minus retningsbestemt på 2 av utgangene (F0r/F0f). Det gjør det mulig enkelt å digitalisere analoge styrevogner som ellers er utstyrt med dioder. Lenz har en slik type. Det skulle heller ikke være noe i veien for å bruke en belysningsdekoder, forutsatt den har utgang i hver ende til sluttlys (som da er retningsbestemt). |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |