Kameratips? |
Post Reply |
Author | |
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 juli 2012 at 20:34 |
Hei.
Lurer på hva jeg bør stille vårt Canon EOS 550D Speilrefelkskamera på for å få de beste togbildene? De forskelige alternativene er: A-DEP M Av Tv P [CA] Grønn Firkant Blitz av Portrett Landskap Nærbilde Sport Og en til ting jeg ikke helt vet hva er... (Håper jeg postet denne på rett sted) Takk -Småen
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal du ta bilder av 1:1 tog i fart? Eller tog på stasjoner? Eller er det modelljernbanen du ønsker å ta bilder av. Til det siste handler det ofte om å få god dybdeskarphet. Det får du ved minst mulig blenderåpning (størst tall) og automatisk lukkerhastighet, som ofte blir lang og derfor krever stativ. Sørg for at motivet er godt belyst, gjerne fra flere vinkler. Velg blenderprioritet - Av, still blenderen på 1:32 (stort tall=liten blender) med rattet og la kameraet velge lukkerhastighet ved utløser halvveis ned. Bruk fjernutløser eller nedtelling for å unngå risting i kameraet når utløseren trykkes ned.
Ønsker du å være mer avansert kan du velge hvitbalanse ift lystype ( gule pærer har et annet lys enn f eks lysstoffrør), men dette kan gjerne rettes opp i et redigeringsprogram fordi billedfiler i RAW (som du får med M, Av, Tv og P) lar seg redigere. Grønn firkant (standard), Portrett, Landskap, Sport mm gir deg JPEG filer som er enklere og mindre enn RAW filer, men som oftest gode nok til de fleste formål. Til tog i fart kan du f eks bruke Sport (løpende figur) eller lukkerprioritet - Tv og velge en rask lukker med rattet. Jeg har ikke kameraet tilgjengelig og det er mulig jeg blander sammen Av og Tv, men prinsippet er blenderprioritet og stativ for dybdeskarphet og lukkerprioritet for tog i fart som du ønsker å "fryse" i bildet. Edited by Morten Jacobsen - 23 juli 2012 at 20:53 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det er bilder av 1:1-tog, ville jeg brukt Tv og stilt inn lukkeren på 1/500 sekund og ISO 400 under normale lysforhold. Er det godt med lys ville jeg gått ned til 1/640 sekund eller enda raskere. Er det dårlig med lys, kan man enten går opp i lukkertid (1/250 s) hvis man ikke bruker telezoom, eller gått opp i ISO til 800. Nyere brikker klarer kanskje enda raskere ISO.
|
|
Svein S
|
|
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Var ekte tog jeg mente med togbilder, ikke modelltog.
Forstod vel halvparten av det dere sa (er ikke noen kamera ekspert, men er god til å ta bilder) Takk |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å gjøre det enkelt foreslår jeg at du bruker sport (den løpende figuren) når du tar bilder av tog i fart og den grønne firkanten (eller P) for øvrige bilder. Les bruksanvisningen for kameraet ditt eller kjøp deg en bok om digital fotografering og så blir du etterhvert bedre på manuelle innstillinger. Med tiden lærer du deg også billedredigering og betydningen av RAW.
Med kjennskap til teknikker og redigering blir en dyktig fotograf enda bedre. |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som Morten nevner over her; les bruksanvisningen og gjør deg kjent med funksjonene først. Nå har jeg 400D og ikke 550D, men regner med mye er likt.
Programhjulet har en automatisk del (piktogrammene med de ulike modusene: Portrett, sport osv.) og en "kreativ" del som lar deg kontrollere innstillingene bedre (A-DEP, M, Av, Tv, P), den grønne firkanten er helautomatikk når du ikke har lyst til å bry deg med innstillinger i det hele tatt. Den automatiske delen av programhjulet har jeg bevisst valgt å holde meg langt unna fordi jeg vil ha styringen selv, samtidig lærer man mye mer om hvordan kameraet fungerer når man må justere noen av innstillingene selv (samtidig er det rimelig idiotsikkert, siden kameraet tar seg av alt annet...) Kort forklart: Hvis du vil "fryse" ting i bevegelse trenger du rask lukkertid. Da kan du sette kameraet til Tv (Time Value), justere lukkertiden med rullehjulet og la kameraet styre resten. Med rask lukkertid vil kameraet åpne blenderen for å slippe inn nok lys i løpet av mindre tid. Hvis du opplever at bildene blir mørke kan du skru opp ISO-verdiene for å gjøre kameraet mer "lysfølsomt". Samtidig vil dybdeskarpheten bli mindre med større blenderåpning, så hvis det er dybdeskarphet du vil ha, kan du sette kameraet på Av (Aperture Value) og skru ned blenderåpningen. Da trenger kameraet mer tid for å få nok lys og øker lukkertiden, kanskje såpass mye at du trenger stativ for at bildet ikke skal bli uskarpt. Anbefaler at du prøver deg fram med de ulike innstillingene. Med tiden vil du oppdage at de ulike verdiene (lukkertid, blenderåpning, ISO-verdi) alle påvirker hverandre. Ett trinn raskere lukkertid krever ett trinn større blenderåpning (eller dobbelt så stor ISO-verdi) for å slippe inn den samme mengden lys. Svein Edited by Svein_A - 24 juli 2012 at 18:30 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |