Male skinner rustne |
Post Reply |
Author | |
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 august 2015 at 17:48 |
Nå har jeg Oskala men dette temaet er jo relevant for alle skalaer og jeg tror det er flere medlemmer på HO 2-skinne så jeg skriver her da flere kanskje kan ha interesse av dette. Jeg vil male skinnene rustne. Jeg har aldri gjort dette før men nå har jeg lyst. Kan dere fortelle hvordan jeg gjør det og om jeg også kan male på toppen av skinnene. Jeg må også vite hva slags maling som brukes og hvor jeg får kjøpt det. Husk en ting: dette har jeg ingen kunnskap om hvordan man gjør. Jeg må vite alt nødvendig.
Edited by Helgejohan3 - 07 august 2015 at 17:51 |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et alternativ er å bruke airbrush. Fargen Burnt Umber er en gjenganger. Etterpå renser du toppen av skinnestrengen blank med en skinnerensekloss.
Gå til youtube og søk på "Track weathering" |
|
Marius
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Airbrush er selvfølgelig en utmerket og rask metode. Men man kan også bruke en litt stiv korthåret pensel og male på skinnens
side - ikke oppå. Men det er ikke til å unngå at man får litt maling
oppå. Det tas bort mens det er vått med en liten trekloss el.l. som man
drar over sporet. Når alt er tørt, tar man bort det gjenværende med den nevnte
skinnerenseklossen eller blekkviskelær.
Skinnemaling med pensel: |
|
Svein S
|
|
Helgejohan3
Veteran Joined: 20 november 2014 Location: Nederland Status: Offline Points: 783 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilken maling skal jeg kjøpe og hvor får jeg den? Og hva heter den? Jeg skal male med pensel. Jeg vil ikke kjøpe airbrush. Jeg skal male hver eneste skinne separat før de settes på.
Edited by Helgejohan3 - 08 august 2015 at 14:19 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har _marius foreslått brent umbra, og det høres ut som et godt valg. Maling får du vel samme sted som du får MJ-utstyr ellers. Bruk matt maling. I gamle dager var det vanlig å bruke Humbrols maling til småarbeider. Tamya er vel et mer moderne merke. Jeg har fortsatt mengder av Humbrol-bokser så jeg er ikke særlig oppdatert på dagens malingsprodusenter for modellarbeider.
|
|
Svein S
|
|
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heisann!
Har også sett spesielle tusjer beregnet til dette formålet fra Woodland Scenics. Om disse fungerer tilfredsstillende tørr jeg ikke uttale meg om. Smussing av skinner øker landskapets troverdighet. |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vallejo er en mulighet. De har ført opp følgende Nederlandske forhandlere:
http://www.model-engineering.nl http://www.airbrush-services-almere.nl http://www.4art.nl Jeg har ikke sett på disse selskapene selv. Vallejo har både maling til airbrush og pensel Smallsize i Norge: http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=287_106&products_id=1841&osCsid=2825007f28169aeeef917c86ad063c90 |
|
Marius
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg får mye inspirasjon fra Model Railroader Video Plus og de har flere videoer om maling av spor, blant annet i serien om bygging av modulen "Thin Branch" (http://mrv.trains.com/how-to/painting/2013/03/thin-branch-series-painting-track). De bruker en maling fra Model Master (produsert av Valejo) med betegnelsen "Railroad Tie Brown"
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror ikke det er så lurt å male først. Da risikerer du at det blir dårlig kontakt når du setter sammen skinnene.
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi i DMJK bruker humbrol 62, tynnet med terpentin som påføres med pensel. Den gir et bra inntrykk av rustne skinner. Vet det er flere i USA som benytter seg av spraybokser med ulike farger og sprayer rett på sporet.
|
|
Helgejohan3
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er blandingsforholdet da termen tin og Humbrol 62?
|
|
Helgejohan3
Post Options
Thanks(0)
|
Eller hva med rewell 85?
Edited by Helgejohan3 - 10 august 2015 at 04:00 |
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et tips når det gjelder fargevalg er at jo mørkere brun du velger, jo mindre synlig er det at skinneprofilen er for høy/grov.
Jeg har alltid brukt akrylmaling kjøpt hos Clas Ohlson, Panduro o.l butikker. |
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Enig. Jeg ser mange bruker en ganske rustrød farge som i og for seg kan være korrekt i forhold til forbildet, men jeg synes skinneen rett og slett da blir for synlige. Legg merke til at de fleste produsenter som leverer skinner med "farge" heller velger sort (Märkin M-skinne) eller mørkegrå (Micro Engeneering).
|
|
Svein S
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg blander det slik at det har "melkekonsistens" hvis det hjelper, nok til at du får dratt maling ordentlig utover men ikke så tynt at malingen renner av.
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mal skinnene gråbrunsvarte først. Bruk gjerne spraymaling. Mal over med rust når det er tørt, flere tynne strøk. Lyst på sidespor, mørkt, nesten brunsvart på hovedspor. Gå ut, ta bilder av forbildet! Og studér rusten, den er ikke ensfarget, langt derifra.
Med mørkt underlag vil det se mer ut som rust, med blankt metall under vil det se mindre ut som rust og mer ut som malt blankt metall.
Edited by Henning L - 11 august 2015 at 19:23 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |