MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Male skinner rustne
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Male skinner rustne

Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Male skinner rustne
    Posted: 07 august 2015 at 17:48
Nå har jeg Oskala men dette temaet er jo relevant for alle skalaer og jeg tror det er flere medlemmer på HO 2-skinne så jeg skriver her da flere kanskje kan ha interesse av dette. Jeg vil male skinnene rustne. Jeg har aldri gjort dette før men nå har jeg lyst. Kan dere fortelle hvordan jeg gjør det og om jeg også kan male på toppen av skinnene. Jeg må også vite hva slags maling som brukes og hvor jeg får kjøpt det. Husk en ting: dette har jeg ingen kunnskap om hvordan man gjør. Jeg må vite alt nødvendig.

Edited by Helgejohan3 - 07 august 2015 at 17:51
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 10:47
Et alternativ er å bruke airbrush. Fargen Burnt Umber er en gjenganger. Etterpå renser du toppen av skinnestrengen blank med en skinnerensekloss.

Gå til youtube og søk på "Track weathering"
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 12:20
Airbrush er selvfølgelig en utmerket og rask metode. Men man kan også bruke en litt stiv korthåret pensel og male på skinnens side - ikke oppå. Men det er ikke til å unngå at man får litt maling oppå. Det tas bort mens det er vått med en liten trekloss el.l. som man drar over sporet. Når alt er tørt, tar man bort det gjenværende med den nevnte skinnerenseklossen eller blekkviskelær.

Skinnemaling med pensel:

Svein S
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 14:16
Hvilken maling skal jeg kjøpe og hvor får jeg den? Og hva heter den? Jeg skal male med pensel. Jeg vil ikke kjøpe airbrush. Jeg skal male hver eneste skinne separat før de settes på.

Edited by Helgejohan3 - 08 august 2015 at 14:19
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 18:38
Nå har _marius foreslått brent umbra, og det høres ut som et godt valg. Maling får du vel samme sted som du får MJ-utstyr ellers. Bruk matt maling. I gamle dager var det vanlig å bruke Humbrols maling til småarbeider. Tamya er vel et mer moderne merke. Jeg har fortsatt mengder av Humbrol-bokser så jeg er ikke særlig oppdatert på dagens malingsprodusenter for modellarbeider.
Svein S
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 19:53
Heisann!
Har også sett spesielle tusjer beregnet til dette formålet fra Woodland Scenics. Om disse fungerer tilfredsstillende tørr jeg ikke uttale meg om. Smussing av skinner øker landskapets troverdighet.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 20:19
Vallejo er en mulighet. De har ført opp følgende Nederlandske forhandlere:
http://www.model-engineering.nl
http://www.airbrush-services-almere.nl
http://www.4art.nl

Jeg har ikke sett på disse selskapene selv. Vallejo har både maling til airbrush og pensel

Smallsize i Norge: http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=287_106&products_id=1841&osCsid=2825007f28169aeeef917c86ad063c90
Marius
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 21:29
Jeg får mye inspirasjon fra Model Railroader Video Plus og de har flere videoer om maling av spor, blant annet i serien om bygging av modulen "Thin Branch" (http://mrv.trains.com/how-to/painting/2013/03/thin-branch-series-painting-track). De bruker en maling fra Model Master (produsert av Valejo) med betegnelsen "Railroad Tie Brown"
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 23:15
Jeg tror ikke det er så lurt å male først. Da risikerer du at det blir dårlig kontakt når du setter sammen skinnene.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 11:59
Vi i DMJK bruker humbrol 62, tynnet med terpentin som påføres med pensel. Den gir et bra inntrykk av rustne skinner. Vet det er flere i USA som benytter seg av spraybokser med ulike farger og sprayer rett på sporet.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2015 at 03:49
Hva er blandingsforholdet da termen tin og Humbrol 62?
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2015 at 03:59
Eller hva med rewell 85?

Edited by Helgejohan3 - 10 august 2015 at 04:00
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2015 at 10:28
Et tips når det gjelder fargevalg er at jo mørkere brun du velger, jo mindre synlig er det at skinneprofilen er for høy/grov.

Jeg har alltid brukt akrylmaling kjøpt hos Clas Ohlson, Panduro o.l butikker.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2015 at 11:19
Enig. Jeg ser mange bruker en ganske rustrød farge som i og for seg kan være korrekt i forhold til forbildet, men jeg synes skinneen rett og slett da blir for synlige. Legg merke til at de fleste produsenter som leverer skinner med "farge" heller velger sort (Märkin M-skinne) eller mørkegrå (Micro Engeneering). 
Svein S
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2015 at 16:58
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Hva er blandingsforholdet da termen tin og Humbrol 62?

Jeg blander det slik at det har "melkekonsistens" hvis det hjelper, nok til at du får dratt maling ordentlig utover men ikke så tynt at malingen renner av.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2015 at 19:15
Mal skinnene gråbrunsvarte først. Bruk gjerne spraymaling. Mal over med rust når det er tørt, flere tynne strøk. Lyst på sidespor, mørkt, nesten brunsvart på hovedspor. Gå ut, ta bilder av forbildet! Og studér rusten, den er ikke ensfarget, langt derifra.
Med mørkt underlag vil det se mer ut som rust, med blankt metall under vil det se mindre ut som rust og mer ut som malt blankt metall.

Edited by Henning L - 11 august 2015 at 19:23
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.