Mitt første prosjekt - av Anders |
Post Reply |
Author | |
baywatch4ever
Viderekommen Joined: 11 mai 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 mai 2009 at 23:02 |
Jeg har under hele barndommen vært fasinert av modelltog, men fikk aldri noe tog under juletreet. Så i en alder av 21 virkeliggjør jeg min barndomsdrøm og bygger meg mitt eget märklin-anlegg.
Jeg har funnet ut at Z-skala er det eneste jeg har plass til, dersom jeg ønsker å bygge mer enn en stasjon og en halv sving, så Z-scale it is!!! Bygger anlegget rett på skrivepulten min. Har skrudd fast finerprofiler til siden av bordet og deretter kledd med hønsenetting som jeg har bøyd til fjellformasjoner. Så kles det hele med avispapir og tapetlim, og deretter gips. Edited by baywatch4ever - 27 mai 2009 at 23:13 |
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir bra det.
Gleder meg til å se hvordan det blir. |
|
Eirik
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig å se at noen bare "hopper i det"!
Det må jo sies å være en "naturlig" måte å starte; landskapet var jo der da jernbanen ble bygget; men det føles som det ville være litt enklere å legge opp "vegen for banen" før/mens landskapet formes. Eller tolker jeg bildet feil ....? Dersom du ikke allerede har vært der, er det mange tips å hente hos Heine http://www.heinepedersen.com/ og Ronny http://www.ronnyaukrust.no/ og Tor-Jørgen http:///www.torsja.com/ blant andre ... |
|
Bjørn Egil
|
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
Du har helt rett. Mange vil nok mene jeg starter i gale enden, men jeg har nok hatt i bakhodet hvor linja skal gå mens jeg lagde layouten. Har så vidt begynt å legge fundament til soret nå, så det ordner seg litt, men det er klart, jeg har ikke gjor jobben lettest mulig for meg selv, tror jeg..
Jeg setter stor pris på tips og triks på hvordan jeg kan gjøre ting annerledes:-) Er relativt "fersk" kan man vel si... |
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
Da er det på tide å oppdatere litt. Mye har skjedd de siste dagene. Hadde oppkjøring på torsdag, så jobbet ikke den dagen. Da var det selvsagt tid til å pusle litt med modellen. Dette har skjedd:
Det meste av modellen er gipset og jeg har laget fundament for toglinjen. Jeg har også fått smelt opp en bro over den lille dalen der elva skal gå. Broa skal nok bli fin når jeg får renset vekk overflødig lim, pusset litt og malt. Jeg har også prøvd meg på å male litt fjell og legge litt vegitasjon. Jeg gjør nok ting i helt gale rekkefølger, men blir så ivrig at jeg ikke klarer vente til hele modellen er gipset ferdig med å begynne å male :-) En støttemur har også blitt til. Dette er en mur som skal holde elven på plass. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger og spesielt tips på hvordan jeg kan få fjell, vegitasjon o.l. til å se mest mulig realistisk ut. |
|
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser spennende ut!
|
|
Christian L.
|
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
En tunnelportal blir til!
Her er tunnelportalen smelt opp i papp. Her har jeg gipset landskapet rundt portalen. her har jeg malt fjellet,sparklet og malt tunnelportalen, samt plantet litt vegetasjon i dalen i bakgrunnen. |
|
janingar
Nykommer Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det første modell-anlegget du noensinne bygger? Syns det er bra til å være første gang Er nysgjerrig på hvordan dette blir videre.
|
|
Jan Ingar
Mitt galleri |
|
S.loes
Nykommer Joined: 25 januar 2009 Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser jo utrolig bra ut. Jeg er spent på fortsettelsen.
m.v.h.
steinar
|
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, er første gang jeg prøver meg på noe slikt. Har drevet mye med modellfly, plastbyggesett og slikt, men helt fersk innen modelljernbane. Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg skal oppdatere flittig fremover, så følg med! |
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg bygget tunnelportalen i andre enden av fjellet. Jeg har også lagt litt vegetasjon og laget en grunnmur til et hus. Har prøvd meg på å lage trær selv (som dere kanskje ser på bildet), men må vel si jeg ikke er helt fornøyd med hvordan de ser ut. Blir nok et tur til Amundsen for å kjøpe litt trær og busker, ja...
Grunnkonstruksjonen bygges av papp Så er gips og vegetasjon på plass Huset skal stå der, men må nok bearbeide grunnmuren og området rundt før det limes fast. Har lyst å legge lys i huset og.... |
|
SverreNN
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser virkelig bra ut Anders! Nesten utrolig at du aldri har bygget modelljernbane før! Utrolig bra jobbet!
|
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vegetasjonen og fjellet er imponerende bra om dette er første gang! Topp!
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser veldig norsk ut, så trenger du materiell, så ta kontakt. Jeg har et anlegg som jeg skal selge med mye Norsk materiell. Ring meg 90022416 eller send en mail, så skal du få bilder. steinbp@online.no
|
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
baywatch4ever
Post Options
Thanks(0)
|
Satser vel på norskt ja. Ser for meg en at dette anlegget blir et lite tettsted et sted litt høyt oppe i midtnorge
Skal ta kontakt jegg. Selger du tog og? |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |