"Extreme makeover" av trær |
Post Reply |
Author | |
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 april 2006 at 22:35 |
Rundt Kristi himmelfartstider i 2003 var vi 4 nordmenn som reiste med en henger full av FREMO-moduler på treff til Pritzwalk, ikke så altfor langt unna Berlin. Både vi og modulene våre ble godt tatt i mot, og det vanket mye lovord for modulenes landskap som tyskerne oppfattet som "annerledes". Men én tysker derimot, var litt mer nyansert og sa noe slikt til meg som: "Dere lager flotte landskap, men trærne deres ser ut som - skumgummi..." Så forærte han oss et nydelig selvbygget tre, med ønske om forbedring av av vår flora. Nå var tiden inne for en oppfrisking av trærne rundt Bjørnlia stasjon, som var de trærne vår tyske venn spesielt henviste til. I området ved lokstallen stod en del kjøpetrær med stamme og grener av plast og løvverk av skumgummi. Jeg begynte med å rive opp trærne med roten og deretter plukke av all skumgummi det var mulig å få av. Så ble stamme og grener malt matt brun for å få vekk plastglansen. Nytt løvverk stammer fra Heki Mikro-Flor matter som ble strukket ut og lagt rundt grenene. Tilslutt ble løvverket festet med et solid lag hårspray og trærne plantet ut igjen. Jeg synes resultatet ble ganske bra, tatt i betraktning at arbeidsmengden var forholdsvis liten og kostnaden forholdsvis lav. |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra ser det ut på bildene iallfall. Jeg trodde ikke at slikt hadde så mye å si, men jeg ser jo det nå..... |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bra Bjørn Runar! Jeg har noen få slike Heki mikroflor-matter i shoppen min hvis flere vil prøve seg! Edited by Mr Bridger - 20 april 2006 at 00:26 |
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn Runar ! Lekkert !! Sånne vil jeg prøve meg på en gang. Har nemlig grublet lenge på hvordan jeg skal lage løvtrær. Gran og furu fikser jeg, men løvtrær har vært en utfordring. Takk for at du delte med oss ! Mj-hilsen Tom Lynga |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |