Strøm |
Post Reply ![]() |
Author | |
mikki ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 19 november 2014 at 18:03 |
Hei
Har Fleischmann digitalt med Multimaus som jeg så smått er i gang å kjøre med (DCC). I den forbindelse så lurer jeg på om jeg kan bruke en gammel blå Marklin trafo som strømforsyning til pensemotorer etc. Alt som ikke har direkte kobling til skinner. På trafo står der at den kun er for vekselstrøm.
Min elektronikkverden har 10 tommeltotter.
![]() |
|
![]() |
|
bkv1 ![]() Veteran ![]() Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lyder som om dette er Fleischmanns sporvekslere og da bør det være ok hvis trafoen leverer ca 15 volt vekselstrøm. Du kan jo prøve å koble til en.
Edited by bkv1 - 19 november 2014 at 19:03 |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
En Märklintrafo bør fint kunne brukes til å mate diverse tilbehør (bruker det selv for mating av Peco vekselmotorer), bare pass på så du er dønn sikker på at du ikke ved en feil kobler den inn på DCC-kretsen din..!
![]() |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
mikki ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Flott
Takk for hjelp.
Forsøker å koble til.
Har forstått at dersom denne trafo kommer til skinner så kan den ødelegge lok!!!
![]() |
|
![]() |
|
Nå ble jeg plutselig litt i tvil.
Har Viessmann 5212 magnetartikeldekoder for digital styring av vekslere.
Hadde tenkt å gi denne/disse strøm fra gammel trafo, men her må jo også det digitale kobles på via multimaus for å få styring/signaler fra denne. Eller har jeg misforstått totalt??????????
Har testet dette med strøm fra skinner og tilkobling fra sentral, og det funker som bare det.
Hva da med strøm fra gammel trafo og signaler fra mausen.
|
|
![]() |
|
bkv1 ![]() Veteran ![]() Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Jeg kjenner ikke Viessmann 5212, men mine ESU dekodere har tilkobling for DCC strøm for signaler, og en annen tilkobling for strømforsyning. Hvis det er likt hos Viessman, tenker jeg du kan bruke Märklin-trafoen som strømforsyning for dekoderen.
|
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |