Første annlegg, setter pris på veiledning og tips |
Post Reply |
Author | ||
Fredrik93
Nykommer Joined: 02 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 mai 2010 at 17:11 |
|
Hei alle sammen!! :D
Jeg er ny her og har nylig startet å bygge et annlegg i kjelleren. Men siden jeg bare er 16, er det ikke jeg som bestemmer over plassen, men jeg har fått en krok i et av rommene. Døra er forlenget med en benk i bredderetningen, så plassen er 2m*1,4m Dessverre er dette også den eneste plassen jeg har til å bygge på, så jeg har delt anlegget i 3 moduler for å kunne nå det som er helt bakerst. Hvis det er noen som har noen gode tips, hadde det vært greit å kunne holde det i 3 moduler, så det er lettere å evt. flytte senere. Begynte med det jeg hadde, Märklin, men har senere hørt at dette ikke er optimalt, så jeg vurderer derfor å bytte ut det jeg har med noe fleksiskinner, eller noe... Er helt ny her, så videre veiledning hadde vært kjempeflott!! :) Tenkte i så fall å hvertfall kjøpe det startsettet som er et sammarbeid mellom NMJ og Roco (http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3524">http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3524) Burde vel ikke være så stor jobb? Uansett, her er et slags grovt utkast til baneplan laget i paint, men dere skjønner vel ideen. Har selvfølgelig benyttet nøyaktige mål på det jeg har bygget allerede... Rød = uferdig planlagte områder, får se hva jeg får kjøpt og tar det derfra Mørkegrønt = Tomter Lysegrønt = Generelt terreng Brunt = Skogsvei/stier Lysegrått = hødeforskjeller - Midten og nederst er det laveste planet, så kommer det til venstre rundt sagbruket, og til slutt det høyeste som er til høyre og helt øverst, rundt stiene Resten sier vel seg selv? Har allerede laget mesteparten av grunnformene til terrenget: Dette er den delen med skogsvei og vann, som blir øverst til høyre. Dette er den delen som blir til høyre med sagbruk på høyden Den delen med området rundt stasjonen er ikke begynt på enda. Terrenget lages med grovformer av isopor som fylles ut med avispapir i vann og trelim og dekkes til slutt med en rull med blåaktig gulvisolasjon. Detaljer skjæres ut i blå isopor som på det siste bildet. Over dette skal gress, hus, veier osv. limes på. Ville blitt glad for alle kommentarer og forslag, husk at dette er første gang jeg gjør dette, så det er sikkert 1000 feil , men må jo bare prøve og feile... Husk at jeg ikke har uendelig med penger heller da... ;) Det var det for denne gang, får se hva folk synes, og jobbe videre ut fra det! ;) PS: se bort i fra datomarkeringene på bildene, kameraet bare er sånn uansett hvor mange ganger du endrer det...
|
||
Fredrik93
Nykommer Joined: 02 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ooops! Ble en liten feil, under det nederste bildet skulle det stått "Dette er den delen som blir til venstre med sagbruk på høyden" under bildet
Edited by Fredrik93 - 04 mai 2010 at 18:27 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et godt råd for de som er på vei inn i MJ-hobbyen tror jeg kan være dette: - Gjør deg erfaringer ved å praktiser hobbyen. Der er du godt i gang! Da oppdager du hva som funker godt for deg, og hva som ikke gjør det eller der du merker at du trenger å lære mer, kunne mer, praktisere mer o.l. - Skaff deg ideer og inspirasjon ved å se hvordan andre gjør det, gjennom blader, Internett, messer o.l. Da får du ideer til andre måter å gjøre ting på enn du har gjort det så langt. |
||
Svein S
|
||
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For det første - velkommen til Fredrik, jeg håper du får glede av hobbyen din i mange år, slik noen av oss har hatt.
Og som alltid gode råd fra Svein Sando - merk deg navnet Fredrik - han kan mye om dette her.
Og så, min kjepphest: Undersøk om det er en klubb i din nærhet, meld deg inn og få masse informasjon og gode råd i tillegg til det gode kameratskapet som gjerne råder der.
|
||
Dagfinn Rognstad
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Og velkommen Fredrik. Hvor i Norge holder du til?
Dette er første gangen jeg ser noen bruke styrodur plater(den blå isoporen) til å lage det fineste landskapet når de er nybegynnere! Jeg er selv 16år også så det er fint å se at unge folk åpner øynene for MJ! |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Fredrik93
Nykommer Joined: 02 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for tilbakemeldingene, folkens!!
Ses: Noe spesifikt du tenker på at burde gjøres annerledes? Landskapsformingen fungerer (har laget noen midre biter bare for å prøve ut). Skinneplanen fungerer også, hvertfall med det materiellet jeg har... :/ Hadde vært fint med noe konkret ;) Dagfinn: Så etter klubb, men det nærmeste er nok Drammen, litt langt, men skal prøve å stikke innom, takk for tipset!! :D Stian: Jeg holder til i Bærum, og har siden jeg var ganske liten lekt meg med et lite startsett i Märklin. Fikk lyst til å gjøre noe mer ut av det da jeg så noen gamle bilder av min onkels anlegg ^^ Hvor holder du til?? Og ellers trenger jeg noe veiledning rundt det å bytte fra Märklin eller ikke (forleder/ulemper)
|
||
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
DMJK - det er DER det går for seg serru, jeg regner med at du har tittet inn på hjemmesidene våre!! Vi har byggekvelder hver torsdag og kjørekveld siste torsdag i måneden fra kl 19 . Velkommen skal du være! (og alle andre som har lyst til å besøke oss)
|
||
Dagfinn Rognstad
|
||
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når det gjelder hvilket system som er best av Märklin (vekselstrøm) og alle andre så er det + og minuser ved begge. Jeg kjører likestrøm (ikke Märklin). Hvis du ikke har noe særlig utstyr fra før av så har du en god mulighet til å gå for likestrøm med det settet over, samtidig ser likestrømskinner mer realistisk ut og materiell er litt rimligere...
Mvh
Christian
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det bygges modelljernbane hos NJK på Bryn stasjon i Oslo. Flere av Skaarerbanens Venner, som holder til i Oslo, bor i Asker. Det er flere klubber i nærheten av Bærum, enn kun DMJK .
Mvh
Magne H.L.
p.t. Asker
|
||
PaTrond
Viderekommen Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At det er mulig! - Jeg går på skole ikke langt unna og har ikke vært hos NJK før, selv om jeg bytter T-bane på Bryn stadig. Håper det bare er å stikke innom en dag! Og velkommen til forumet, Fredrik! Flott å se fler av oss 93-folk. Å bygge fast-anlegg har ikke jeg hatt plass eller tid til, så jeg har ikke så mye erfaring, men det ser flott ut så langt. Anbefaler å lete gjennom så å si hele forumet her - mange gode bidrag; mye inspirasjon og gode tips her! MJ-Bladet er også en flott ting å lese når man planlegger å, eller bygger bane. Første nummer i år hadde en flott artikkel om sverting av skinner hos TMJK (Trondhjem Modelljernbaneklubb (innlegg endret fra Trondheim som stod tidligere.)) Reiner her på forumet har egen side hvor han har flott bilder av hvordan lage like flotte trær: http://www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Traeer%20byg%20et%20trae.htm http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5393&title=billlig-billig-bjrk-brensel Edited by PaTrond - 05 mai 2010 at 01:06 |
||
|
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For at du ike skal si feil til noen så heter det trondhjem modelljernbane klubb
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror jeg har sagt det jeg vil si gjennom de to punktene: - Skaff deg erfaring selv ved å praktisere MJ. - Se hvordan andre gjør det. Der kan du få ideer til hvordan gjøre ting annerledes, bringe deg videre osv. Det er nemlig ikke bare én måte å gjøre MJ på. Se min artikkel om de ulike MJ-typene som er gjengitt flere steder, blant annet her: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=203&nid=3 |
||
Svein S
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Veldig artig kategorisering du har der ses. Hilsen "ses nr. 6 m. historiesmak."
|
||
Fredrik93
Nykommer Joined: 02 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei igjen!
Takk for mange gode tips, jeg har trålet forum og linker, funnet masse inspirasjon og lært meg mye om både hobbyen og hvordan jernbane drives Spesielt interessant fant jeg denne linken: http://www.cke1st.com/m_train2.htm">http://www.cke1st.com/m_train2.htm Hvis du trykker litt rundt på fanene under "the trains" står det mange typiske tabber, tips og inspirasjons-layouter Uansett. Den siste tiden har jeg også revurdert deler av layouten min, spesielt siden jeg har bestemt meg for å kjøpe NMJ/Roco-startsettet (takk til Chr. Lil. for link til testen din. Sikkert litt teit spørsmål, men hva er lengden på vognene? Hadde vært kjekt å vite for planlegging av stasjon ^^) Ny layout, ganske nøyaktige mål, ihvertfall der det er viktig, alt er tegnet i halv størrelse av virkeligheten, pensene er helt nøyaktig målt, de minste fra Peco. Bokstavene er for å gjøre det lettere å forklare A - Tunell til B. Mellom her blir det oppbevaringsspor for tog C - Tunell til F. Ganske usikker på hvor denne skal stå langs det åpne strekket, eller om jeg skal fjerne den helt. D - Tunnel til det øverste sporet i E. E - dobbeltspor-tunnel. Det øverste går til D, det nederste til G F - Tunnel til C, evt. til A sammen med B G - Her skal det bli en tunnelåpning, men jeg er fortsatt litt usikker på hvor, les mer på punkt J og K H - Stasjonsområdet i nytt utkast. For å få bedre plass til skinner, har spor og stasjon byttet plass, men jeg er fortsatt ikke helt fornøyd. Tog fra øverste E til A burde ha mulighet for å passere et tog som står ved plattformen (eller ville det vært unødvendig?). I tillegg har jeg planer om at det skal benyttes et mindre lokk fra sagbruket og ned hit, hvor større godstog kan hente og levere tømmer, uten å måtte klatre opp i fjellet, men plassen her til vogner ble litt mindre enn ønsket, noen forslag til bedre løsninger?? I - Her har jeg planer om en liten bedrift, enten landbruksstasjon, kornmølle eller en uspesifisert bedrift for fleksibilitet. J - her blir det, som tidligere sagt, et sagbruk. Jeg har bestemt meg for å kjøpe et fra Vollmer, ganske stort, men hvordan jeg setter det opp og veier og sånt må vente til jeg har kjøpt det. K - I området rundt K skal det være stasjon til sagbruket, med en liten lokkstall, med mer, til et lite lokk som henter og leverer vogner til hvodestasjonen. L - Ikke heng dere for mye opp her, mer en kjapp idé enn hvordan parkeringen og sånt rundt stasjonen faktisk blir Resten av huslappene er det ikke så farlig at er uleselige, for det er ikke så farlig for å skjønne oppsettet. Videre nevner jeg at jeg skal prøve å stikke innom DMJK i første omgang, og se om jeg finner andre alternativer i tillegg senere. Ulempen med torsdager er at jeg da har jobb til klokka halv ti, men det får heller bli et litt kort besøk... Når det gjelder MJ-bladet har jeg lest en del på biblioteket, men selv om jeg fikk to abonnementer til jul har det enda ikke dukket opp et eneste blad, dessverre Det var vel det for denne gang, det går litt sakte, men skole, venner og alt mulig annet tar jo mye tid hele tida... :/ Håper å få kjøpt inn sagbruk, "ny bedrift" og liten lokkstall ganske snart for å fullføre planleggingen og begynne på videre bygging Hilsen "landskapsarkitekten" Fredrik! ^^ |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et lite spørsmål: Ut fra bildene lenger opp, kan det virke som om tunellene dine er "tette", dvs. at de ikke er tilgjengelig fra andre steder enn gjennom sporet. Hvis det er riktig, er det litt dristig for tunneler i kurve og over en viss lengde. Men det er mulig jeg "leser" bildene dine feil.
|
||
Svein S
|
||
Fredrik93
Nykommer Joined: 02 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja du har rett i det, og det er noe jeg har tenkt over, men ikke skrevet her. For når det gjelder tunnelen under sagbruket, kommer man inn i den fra siden. Når det gjelder inn mot veggen, tenkte jeg å se om jeg greide å få til at hele anlegget kan dras en halv meter utover, så jeg kan krype under og opp bak. Det er den beste løsningen jeg har så langt...
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda, stikk innom på torsdager etter 17. Ellers så er det litt større aktivitet på Teknisk museum, på tirsdager etter endt arbeidsdag.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg må bare spørre forde jeg lurer fælt og er ca på samme alder(15 år) Hva er det du vill gjøre? Hva er det du vill bruke hobby tiden din på?
Jeg driver på i N skala selv. men det er ikke kjøringen jeg er mest opptatt av, det er det og bygge.
Før var utfordringen og lage et anlegg med mulighet til og kjøre masse tog og sånt. Nå er det mer det og bygge ting skala riktige og naturtro.
se mer her:
Detter er alle min blogger. Fra nyest på topp til eldst på bunn.
Siden du har liten plass så tenkte jeg at du kansje heller ville bygge, foreksempel moduler enn og lage et fast anlegg.
Er interessen og lage fine husmodeller i tre, så lager man heller en modul en og bygge et fast anlegg. Det fine med moduler er at de er flytt bare. Da kan man ta de med ute på terassen og bygge en og sitte ned i kjellernen hele sommeren
Les denne artikkelen som er skrevet av svein sando(ses på forumet):
Han er en mann som kan litt av hvert. Og mangler du bilder fra 60 tallet til i dag så kan det hvere at han har det du leter etter. Han har jo tatt bilder av jernbanen i 44 år nå.
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |