MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trøbbel med dekoder i gammeltysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trøbbel med dekoder i gammeltysker

 Post Reply Post Reply
Author
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trøbbel med dekoder i gammeltysker
    Posted: 11 oktober 2016 at 19:45
Jeg har møtt på en utfordring under digitalisering av et eldre lok (en gammeltysker) jeg håper noen kanskje har erfart og kan si noe om hva som er feil?

Jeg har koblet opp dekoderen og fulgt fargekoder i bruksanvisningen (ESU lokpilot Micro V4). Motoren går i en retning, men "ruser" veldig rett før den stanser. Når jeg endrer retning så kortslutter motoren. Jeg får ikke lysene til å fungere. Bruker en Roco Multimause for å teste.

Noen som vet hva dette kan være?
Mvh. Espen
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 21:54
Er litt tricky maskiner å digitalisere. Det synes i alle fall jeg. Med fare for at jeg ikke husker det helt riktig: Den ene motorbørsten/polen, tror det var høyre sett forfra, er skrudd i motorens chassis. Siden denne ligger rett på ramma i tenderen, vil tenderens chassis ha samme spenning som denne polen. Dette trenger ikke være et problem, da hjulene er isolerte på begge sider. Men det betyr at du må være supernøye med å isolere alle loddepunkter og sørge for at ikke noe bart metall i forbindelse med dekoder kommer borti tenderens chassis. Du kan isolere motoren fra ramme, men du må bruke tynn tape da du ikke kan bygge mye under motoren før snekka slurer på tannhjulene. Alternativt kan du sette en nylonskive mellom børsteholder og motorchassis. Jeg gikk for "petnoga" krympestrømper, og det har fungert. På selve loket er også ramma spenningssatt om jeg husker rett. Jeg brøt noen kobberbaner og brukte i stedet ramme som + for funksjonsutganger. Jeg mener å huske at røykgeneratoren og lysene tok den ene polen rett fra ramma. Er usikker på om det er en løsning jeg egentlig vil anbefale. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg nok trukket ledere helt frem til både lys og røykgenerator og isolert ramma. Jeg må faktisk mekke litt på den ene gammeltyskeren min pga klypende gangtøy. Kan ta noen bilder av innmaten da om du er interessert. 

StenR
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2016 at 08:16
DU nevner at motoren "ruser" rett før den stanser. Jeg har hatt liknende problemer med et nytt NMJ lok, så dette har sannsynligvis med innstillingene av lastkompenseringen å gjøre (CV51-55). ESU dekoderne har en fin måte å sette grunninnstillingene for disse CV'ene: Se 11.1.3 i manualen.

Etter at alle elektriske koplinger er gjort setter du loket på et spor som er minst to-tre meter langt, stiller retningen slik at loket kan kjøre utover denne strekningen, skriver 0 (null) til CV54, og trykker F1 funksjonstast. Loket vil nå kjøre full fart fremover et par meter. Dermed er grunninnstillingene av lastkompensasjons-parameterne lagret i dekoderen, og du kan eventuelt gjøre finjusteringer.

Denne prosedyren gjorde i mitt tilfelle at loket gikk mye bedre og jevnere.

Hilsen Halvor
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2016 at 19:48
Tusen takk for gode svar og tips! Da kan det virke som jeg har to separate utfordringer, lok og dekoder.

Nå isolerte jeg motoren slik at den ikke sitter i chassis, men får likevel akkurat samme feil. Imidlertid ser jeg når.jeg åpner "kjelen" at det sitter en drossel mellom de to lederne til strømopptaket; burde jeg klippe denne kanskje?

Edited by esg - 12 oktober 2016 at 19:51
Mvh. Espen
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2016 at 20:05
For øvrig tar jeg gjerne imot bilder av innmaten og hvordan du har løst funksjonsutgangene
Mvh. Espen
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2016 at 20:13
Jeg ble ivrig og kjørte på- loddet vekk drosselen. Men fortsatt akkurat samme feil. Det høres ut som det kortslutter i strømopptaket, men det er vanskelig å vite sikkert. Kan det være dekoderen som gjør dette?
Mvh. Espen
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2016 at 21:52
Jeg har fjernet absolutt alt av dioder, kondensatorer osv på hele loket. Her kommer noen bilder. Egentlig fint at du kom med denne posten så jeg fikk gravd frem motivasjon til å fikse gangtøyet :-) På loket har jeg malt ledningene sorte, så har prøvd å vise med piler hovedpunktene i måten jeg gjorde det på. Men som sagt ikke sikker på at det med å legge blå(+) på lokets chassis bør være "benchmark". 

Du får spørre om du lurer på noe. 

StenR





Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.