1:8 veksel |
Post Reply |
Author | ||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 mai 2016 at 01:40 |
|
Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg har et spørsmål vedr lengder på 1:8 veksler. Kan en lengde på 31,5cm stemme i 1:87??
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lengde målt hvor?
|
||
Svein S
|
||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I en ideell veksel er lengden fram til midten av sporkrysset (målt langs den rette skinnen)
2 * stigning * sporvidde.
I H0 og 1:8 skulle det bli 2*8*16,5mm = 264mm. I praksis blir vekselen lengre, siden sporkrysset ikke har null utstrekning, og det må være plass til lasker etc. Edited by Per Hilton - 04 mai 2016 at 09:28 |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tenkte på hele lengden, fra den utsiden av tungene og til utkanten av hjertestykket.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Interessant. Er det en formel du har fra en kompetent kilde? Som en tommelfingerregelen virker den fornuftig, og den synes faktisk å ta høyde for lengden på sporkrysset sånn omtrentlig, for avstanden fra det teoretiske kryssingspunktet og fram til tungen for noen veksler jeg har sjekket er kortere enn den du synes å angi. Det teroretiske kryssingspunktet for vekselen (ikke sporkrysset) er der den rette midtlinjen forenget gjennom krysset for avviket skjærer midtlinjen for rettsporet. Det er vel det Per kaller midten av sporkrysset? Jeg har sjekket opp NSBs 1:7-veksel og den har følgende mål omregnet til 1:87: Tungespiss - teoretisk kryssingspunkt: 83 mm Teoretisk kryssingspunkt - krysspissen (teoretisk): 116 mm (= stigning x sporvidde) Sum 199 mm Så må man legge til litt i begge ender fordi man kan ikke fortsette med andre skinnedeler umiddelbart på disse endene. I tungespissenden må man minst legge på 7 mm, 15 hvis man skal følge NSBs norm for 1:7-veksel. I kryssenden må man minst legge på 16 mm; NSB angir 40 mm (omregnet til 1:87). NSB angir den såkalte byggelengden for en 1:7-veksel til 21931 mm, dvs. 252 mm i 1:87. Hvis vi skal regne om dette til 1:8 veksel øker lengden mellom teoretisk kryssingspunkt og krysspiss fra 116 mm til 132 mm. Man bør nok også legge på litt for avstanden til krysspiss, f.eks fra 83 mm til 95 mm (8/7 * 83). De andre målene kan beholdes for de er lite stigningsavhengig. Da øker total byggelengde fra 252 mm (1:7-veksel) til 280 mm (1:8-veksel). Dette er ganske romslige mål som sikrer et rettspor gjennom krysset på 43 mm. Ved en sporsløyfe med to 1:7-veksler gir det faktisk et rettspor på 130 mm, på 1:8 enda litt mer. Det er dette som er fordelen med rette sporkryss at man dermed ikke får S-kurver i sporsløyfer. (En sporsløyfe er når to parallelle spor forbindes med et vekselpar slik at man kan skifte over fra det ene parallellsporet til det andre. Se den øverste delen av tegningen nedenfor, der er sporsløyfen tegnet inn og man ser hvor lett det er å planlegge plassering og plass slike sporsløyfer tar. Den lille sirkelen angir teoretisk kryssingspunkt. Tungespissen er angitt ved en liten tverrstrek med sirkel på enden. Det sorte trekantede feltet går fra teoretisk kryssingspunkt og helt fram til enden av byggelengden i kryss-enden.) Her er en tegning av NSB 1:7-veksel: |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Per har angitt det til 26,5 cm, jeg ut fa en 1:7-veksel til 28 cm. Men som du ser av diskusjonen er det noen avstander som man kan regulerer litt på. På en 1:7-veksel er absolutt minste lengde 22 cm, altså hele 3 cm kortere enn NSBs omregnede norm. Har du tenkt å selvbygge vekselen selv, eller er det f.eks. Pecos code 83 du tenker på, for de har for sitt amerikanske marked ekte 1:8-veksler? I det hele tatt er veksler med rett skinnekryss mer vanlig i USa enn i Europa. Her leveres de fleste MJ-veksler med kurve gjennom hele avviksporet. Også NSB bruker i stor utstrekning også veksler med krumt skinnekryss nå. Disse er vanskeligere å produsere, men er selvfølgelig gunstige dersom man ønsker et gjennomgående krumt avvik fordi sporet skal fortsette med krumning. Så egentlig er begge vekseltypene gunstige for forskjellige formål. |
||
Svein S
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja det kom frem mye nyttig og interessant utregning av veksler. Tanken var for selvbygging av veksel.
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Verd å nevne at det foreligger tegninger for bygging av norske 1:7 veksler. Se Lynghei-bloggen, side 1, nesten nederst. http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7321&PN=1&title=lyngheibanen
Hilsen Halvor |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |