Skjære i balsa |
Post Reply |
Author | |
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 januar 2018 at 09:21 |
Hei
Jeg har en "planke" i balsa, (muligens 0,5-1 cm tykk). Jeg må kutte denne på langs slik at jeg får et stykke på 5 cm x 30 cm. Jeg må ha kanten så rett og jevn som mulig - helst helt rett og jevn. Jeg klarer å skjære med en slik Ironside Cutter (https://www.jernia.no/produktkatalog/oppussing-og-vedlikehold/verktøy/håndverktøy/kniv/ironside-kniv-cutter-9mm/p/31801900), men resultatet blir ikke så bra. Har dere noen tips? |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bruker du også stållinjal?
|
|
Svein S
|
|
bkv1
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg gjorde nok ikke det, men en sånn har jeg liggende et sted. Den er i hvert fall 30 cm lang. Skal prøve den neste gang. Jeg synes også at det tynne bladet på en sånn kniv jeg brukte har en tendens til å bøye seg litt. Dvs at kanten ikke blir helt loddrett. Jeg må vel bare prøve å være mer nøyaktig. |
|
Hilsen Bjørn
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
"balsa stripper" er et verktøy som fungerer fint til dette. Jeg vet ikke hvilke norske butikker som fører denne, men det er enkelt å lage en slik selv.
|
|
Marius
|
|
bkv1
Post Options
Thanks(0)
|
Flott. Men jeg tror jeg kjøper en freemfor å lage en selv. https://www.ebay.com/sch/items/?_nkw=balsa+stripper&_sacat=&_ex_kw=&_mPrRngCbx=1&_udlo=&_udhi=&_sop=12&_fpos=&_fspt=1&_sadis=&LH_CAds=&rmvSB=true Edited by bkv1 - 04 januar 2018 at 14:21 |
|
Hilsen Bjørn
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøpte en slik "Balsa stripper" i en butikk i Danmark for noen år siden, og har brukt den en god del. Fungerer utmerket, også for balsaflak opp til 10 mm tykkelse. Den kan dog kun kutte i lengderetningen av veden
Hilsen Halvor |
|
bkv1
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har lagt merke til at det er mye tyngre å skjære på tvers. |
|
Hilsen Bjørn
|
martin t
Veteran Joined: 17 februar 2016 Location: Sweden Status: Offline Points: 110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Man kan enkelt bygga en Balsastripper så här.. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |