Jvg signaler |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Author | |
Bo11 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nedkopplingstavla används dels vid skyddssektion (dvs kontaktledning som kan kopplas ur), dels vid s k enkel sektionspunkt. En skyddssektion som normalt är inkopplad (spänningsförande) behöver inte vara försedd med nedkopplingstavla när den är inkopplad; tavla sätts upp när skyddssektionen tillfälligtvis kopplas ur. Sådan skyddssektion är angiven i linjeboken. Till avd c och d. Urkopplings- och inkopplingstavla används vid tillfälligt anordnade jordade skyddssektioner. Saknas huvudbrytare, skall drivmotorströmmen vara frånkopplad mellan tavlorna. Inget av regelsystemet man har nytta av på modelljärnvägen. Men en kul detalj.
|
|
![]() |
|
Bo11 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Nu har det presenterats Norska dvärgsignaler ifrån skala design, den signal som utgör en fulländad bangårdsbild. Priset strax under 300kr, är som hittat. I Sverige har vi blivit mer bortskämda av olika framtagare av diverse signaler.
|
|
![]() |
|
Dvärgsignal av typen JHDD 101 som används i bla i våra nordiska länder, samt i Sverige med möjlighet till högerplacering.
Signalen är 3D printad och ger en fin smäckerhet, och framför allt inte så pilligt som jag har med den typen i etsarket. Visar lite bilder på signalen samt den bit som är till för led installation. Ledvalet är 0402 varmvit som då är ganska liten, men här har konstruktören tänkt till. Signalen håller precis den skalriktighet som jag oftast eftersträvar Den stora fördelen är att man inte ser den gula kapseln i varje ljusöppning, då denna led har en diskret placering. Modellen blir en kopia av förebilden. ![]() Jag kommer att bygga ihop ett antal Dvärgsignaler samt en V-signaler som jag kommer att visa i Smalspårsfrämjandets höstträff. |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
SJ äldre slutsignal i H0.
Som hängdes på sista vagnen. Den sista i bilden är röd vilken kameran har lite problem att återge. Har lagt en ljusare ton av den gula då jag får söka efter en färgpenna som har en mörkare ton. Vanlig färg i dessa små alster bygger på för mycket så det måste vara en bra färg i pennan som är tunn som vatten men ändå bra täckning. ![]() |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Småpent! |
|
![]() |
|
Tror man kommer att få se dessa på sammanslutningar i modul sammanhang.
Då det är en hel del som har köpt dessa färdignyggda.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Nu kan man se en liten filmsekvens hur denna lilla signal är aktiverad.
Signalen är väldigt liten med två stycken Led som blinkar rött sken bakåt, och vitt sken framåt. Denna signal placeras på äldre vagnar osv. Mig veterligen så finns inte denna produkt på marknaden för våra svenska vagnar. https://www.youtube.com/watch?v=vYPCEBJODWY&t=12s Edited by Bo11 - 30 mars 2017 at 19:06 |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |