Trix EL10 innstillinger ESU Lokpilot V4 |
Post Reply |
Author | |
Trope
Viderekommen Joined: 25 februar 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 september 2020 at 18:01 |
Har en Trix EL10 med ESU Lokpilot V4 dekoder. I et forsøk på å endre på akselerasjon og bremsehastighet med en nyanskaffet ESU lokprogrammer gikk ikke loket lengre. (Er desverre ikke stødig på lokprogrammern og det blir litt prøving og feiling) Har derfor satt CV8 til verdi 8 for å resette dekoderen til fabrikk innstilling. Loket har nå fått adresse 3 og lysene virker, men det går hakkete og bråker. Har lest et sted at dette lokket ikke har fempolet motor og hvordan må dekoderinstillingene være for at det skal gå pent igjen. Har et lok til men med Lenz dekoder som går normalt, men her må også akselerasjon og bremsehastighet justeres.
Håper noen kan hjelpe meg med rette verdier og innstillinger for ESU dekoderen. |
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min har original dekoder og går greitt. Så litt vanskelig å gi konkrete råd uten å ha vært borti akkurat samme tilfelle. Ofte må man prøve seg fram. Men: Skjønner du har lokprogrammer. Oppdater dekoderen til seneste firmware, så får du autotune! Funker som fjell. Fikk en polar di4 med originalt tomotors treskeverk til å gå silkemykt med den funksjonen (og den er ikke et lett tilfelle!). Dessverre bare dokumentert i tysk lp4 manual. Sett loket på en skinnebit lang nok til 2 sekunder fullgass. Pass på at ingen funksjoner er aktive. Skriv så 0 i cv54 og aktiver f1. Da stiller alt seg inn automagisk. Lykke til!
|
|
Trope
Viderekommen Joined: 25 februar 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for gode råd på forumet og hyggelig service hos NMJ. Etter reset og autoinstilling gikk lokomotivet fremdeles ikke som det skulle. Med god service fra Knut hos NMJ ble dette løst. Det var ingen feil i innstillingene på dekoderen etter reset, men skruene til lokkåpa som måtte løsnes litt da det er svært trangt og kåpa låste delvis drivverket .
|
|
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bra du og Knut fant ut av det! Ja, det er trangt under kåpa på den der :-)
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ah! Den "glemte feilen". Jeg har vært i lignende problemer med lok og ikke skjønt ting og prøvd alt mulig. Bare for oppdage at en skrue har sittet for løst eller stramt. Det er i hvert fall ikke det første jeg tenker på.
Ellers er det bare å takke for tipset om autotune, den funksjonen skjente ikke jeg til. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |