Krympestrømpe |
Post Reply ![]() |
Author | |
mikki ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 10 oktober 2020 at 15:08 |
Må man ha en varmluftpistol for å kunne bruke krympestrømpe, eller finnes der enklere metoder?
Mener å ha sett en snutt hvor der enkelt ble brukt en lighter til jobben.
|
|
![]() |
|
Trope ![]() Viderekommen ![]() Joined: 25 februar 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Regner med at det er små dimensjoner du skal krympe og da kan bruke lighter men ikke hold den rolig på ett sted. Små ledninger har tynn pvc isolasjon og tåler ikke åpen flamme og liten varme. Begynn å krympe fra midten og utover ved å bevege lighteren frem og tilbake på tvers.
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Det går også fint å stryke spissen på en loddebolt langs strømpa, på alle kanter...
|
|
![]() |
|
mikki ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
Takker for tips. Forsøker dette før jeg går til anskaffelse av nevnte verktøy. Kan ikke se for meg at der er andre bruksområder for varmluft i forbindelse med MJ.
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Til å lodde på ferdigmalte smådeler som har falt av, bruker jeg en varmluft "loddebolt". Du kan, om du er netthendt, lodde på deler som er løsnet - og uten malingen er skadet. Ikke all maling tåler denne temperaturen, så prøv. Still varmluftsbolten inn på ca. 400 grader. Noe lavere temperatur bruker jeg på diverse smådeler i messing. Da slipper du "å søle" loddetinn fra loddebolten.
Dessuten kan du føne krympestrømpe helt uproblematisk. Ved ca. 150 - 200 grader så smelter ikke plasten og loddingen, selv der det er trangt. Kjekk sak med varmluft!!!
|
|
![]() |
|
Da går jeg ut fra du snakker om en digital varmluftpistol hvor man kan stille inn temperatur.
Hvilket merke bruker du
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Varmluft-"loddebolt" bruker jeg nesten daglig for modellbygging. Den har ikke overtemperatur som en gassbrenner har.
Jeg bruker en jeg har kjøpt på Conrad i Tyskland for en del år siden. https://www.conrad.de/de/p/toolcraft-at850d-heissluftstation-digital-550-w-100-bis-480-c-588074.html Den har analog temperaturinnstilling og analog luftmengdeinnstilling. - Kun visning på digitalt display over aktuell temperatur og innstilt temperatur, så den er ikke digital helt igjennom.
Edited by Kjell H. - 11 oktober 2020 at 16:45 |
|
![]() |
|
Trope ![]() Viderekommen ![]() Joined: 25 februar 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
Fullstendig overkill og alt for dyrt dersom den bare skal brukes til krympestrømpe. Da bør det holde med en billig hårføner.
|
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
I mangel av noe annet har jeg (på små tverrsnitt) benyttet loddebolten ved å føre den langs strømpa - uten å kommen nær
![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |