MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Tweaking" av minsteradius NMJ 26c?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Tweaking" av minsteradius NMJ 26c?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Tweaking" av minsteradius NMJ 26c?
    Posted: 16 desember 2011 at 18:09
De av dere som har fulgt med på byggebloggen min husker kanskje at jeg hadde problemer med at 26c kortsluttet i den skarpeste kurven min. Vel, jeg fant ut at det var en liten knekk i den kurven, så jeg tok opp de skinnene og la kurven på nytt. Nå går loket fint gjennom kurven (yayBig smile!), men problemet har visst bare forskyvet seg til sporvekselen i enden av kurven...Angry.

Loket har minsteradius 600mm, og jeg har da brukt 600mm radius på kurven, som har litt overhøyde, og attpåtil går rett over i en kurvet sporveksel. Så jeg vet at jeg opererer helt i grenseland for hva loket skal klare, men det er SÅÅ lite som mangler! Faresonen er kun et par cm i starten av vekselen, akkurat når den fremste løpeakselen går inn på tungeskinnen, og kun når vekselen står i avvik (krappeste kurvesporet).

Jeg har sporet kortslutningen (tror jeg) til flensene på andre hjulparet på den fremre boggien, disse tar borti bremseskoene bakenfor. Dette gjelder imidlertid kun hvis kjelen ligger langt ut i kurven, så pga den innebygde slarken i drivverket og hjulopphenget kan jeg derfor, ved å "holde igjen" kjelen lett med fingrene unngå at de tar borti og kortslutter.

Siden det er så lite som skal til, lurer jeg på om dere andre med 26c-lok har noen tips til hvordan jeg evt kan løse dette problemet. Jeg har tenkt på blank isolerende neglelakk på bremseskoen, bruke Dremel-en og frese av litt i forkant av bremseskoen (absolutt siste utvei), men er det andre ting jeg kan prøve? Jeg har dobbeltsjekket at det ikke er noen knekk i sporet i forkant av vekselen, men kan evt få tatt et bilde og legge ut, i tilfelle jeg har sett meg blind...

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 19:33
Her er problemområdet, sett fra vekselen mot kurven:



Og her ser dere hvor hjulet tar borti:





Hmm... Når jeg ser på disse nærbildene nå, ser jeg at det er atskillig trangere der enn jeg først så for meg, kanskje det ikke er håp likevel..?ConfusedOuch

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 20:15
er ikke det noe for nmj? for det ser jo ut som hele boggien bør flyttes frammover.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2011 at 16:19
Boggien sitter nok der den skal. Husk at bildene er tatt fra innsiden av kurven, og da vil naturlig nok hjulene på innsiden forskyves litt bakover.

Uansett, jeg kunne ikke fri meg fra tanken om at loket har gått fint gjennom denne vekselen tidligere, så da konkluderte jeg med at feilen måtte ligge i sporleggingen min og ikke i loket. Opp med skinnene igjen, vekk med de gamle, og ned med en fersk bit med flexispor. Og jø så fyse, tredje gangen tror jeg faktisk at jeg har fått det til..!

Prøvekjørte loket gjentatte ganger før skinnene ble limt fast, dyttet også loket fram og tilbake mange ganger med spenning på skinnene, før jeg løftet skinnene forsiktig bit for bit og hadde på lim. Bruker loket som vekt nå mens det tørker, og har testkjørt litt frem og tilbake uten problemer i mellomtia!Big smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2011 at 21:40
Det er en klar knekk på kurven helt i starten. Kanskje du kan forsøke å rette den opp aller først for å se om det kan hjelpe?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2011 at 22:49
Jeg tror faktisk jeg klarte å fikse det tidligere i dag, Tore. Jeg rev opp den gamle skinnebiten og la ned en ny som nevnt over. Har testkjørt flere ganger, og har så langt ikke hatt noen problemer der.

Den første kurven jeg la ned begynte for slakt, derfor ble den for krapp i midten. Den andre gangen ble det motsatt fant jeg ut, og kurven ble for krapp inntil vekselen, noe bildet også viser.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.