Maling av resin |
Post Reply |
Author | |
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 desember 2013 at 15:10 |
Hei
Har et byggesett fra Artitec - Fiskebåten Framtid I Denne er laget i resin. Hvilke type maling kan resin males med ? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Omtrent hva som helst av maling, men du må rengjøre godt først. Godt såpevann (oppvaskmiddel) og skyll med masse vann. Bruk gjerne en myk tannbørste når du vasker. Skrubb lett på delene.
Til slike byggesett har jeg kostemalt med tynne strøk akrylmaling fra tube blandet med litt vann på kosten. Blir det for tykt påfør mer vann med kosten. Og nok en gang tynne strøk. |
|
Terje V.
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Terje
Takk for tips. Det vil bli prøvd når julefreden senker seg |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men bør man ikke grunne først også på resin TeVe? |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har ikke vært nødvendig når jeg har rengjort godt. Ofte er det vanskelig å få grunningen tynn nok. Om man opplever at malingen slipper skyldes det nok mer dårlig rengjøring enn vedheft til polyuretanen. Polyuretanen som Artitec-settene er støpt med er av en type som ikke svetter så mye så der skulle ikke rengjøring være det store problemet. Jeg har heller ikke opplevet at Artitec-byggesett har vær innklint med slippmiddel. Det er nemlig svetting i selve polyuretanen (frigjøring av delkomponenter) eller slippmiddel i formverktøyet som er de store problemene ved maling. Jeg grunnet når vi gjorde avstøp for kunder der kravet til glatt overflate var et must. Da kunne vil slipe til overflaten ble helt jevn og samtidig var grunningen vi brukte fyllende slik at små porer osv forsvant. Med byggesett med detaljer er ikke dette mulig da detaljene vil forsvinne. |
|
Terje V.
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jag har aldrig haft problem med resingjutningar och målning.
Har tvättat resinen i T-röd, som torkar väldigt snabbt ( avdunstar ) Lägger på en primer Väljer den kulör som jag vill måla med. Mattlackar om jag ska göra linjer osv. Därefter en skyddslack /Bo
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |