KL-master i modell |
Post Reply |
Author | |
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 januar 2018 at 17:44 |
Relatert til serien om KL-master i ulike epoker av jernbanen - hvilke produsenter leverer gode KL-master som kan brukes på norsk-forbilledlige anlegg, og hvilke må produseres selv?
Her er typene jeg kommer på eksisterer:
Edited by cfsalicath - 03 februar 2019 at 18:23 |
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Godt spørsmål. Som norske master lister du jo opp modeller fra norske produsenter som er laget i ett begrenset opplag, og som krever stødig hånd og loddebolt dersom man vil feste kjøreledning til den. Systemene fra Hobbex, Viessmann og Märklin (Viessmann) er laget slik at det skal være enklere å feste kjøreledning til stolpene. Jeg har derfor lurt på, med litt modeller's license, hvor troverdig denne stolpen fra Märklin vil se ut dersom den males som en "trestolpe"? Hobbex (av samme KL-type som Vollmer) har også runde KL-master i betong. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Betongmasten fra Märklin synes å være i tjukkeste laget for å kunne representere en norsk KL-mast malt om til kreosotbehandlet treverk. Runde betongstolper tror jeg ikke finnes i Norge.
Hobbex har en betongmast som er rettvinklet/firkantet med en utligger som synes Ok ut. Hobbex har i samme blad en mast fra SNCF i form av H-bjelke, stål. Slike master finnes nå i Norge (epoke V/VI) bl.a. på renovert strekning ut fra Ski mot Oslo (Roås - Langhus). Hobbex’ tegninger er likevel noe for skisseaktige til å kunne si sikkert hvor mye de kan representere norske master. Edited by Lars Gjertsen - 30 januar 2018 at 22:04 |
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser ut som om Sommerfeldt har firkantede master med Østeriks forbilde. Utliggeren ser sånn noenlunde ut. Vanskelig å se om stolpen er lik nok fra det lille bildet på nettsiden, noen som har sett dem IRL?
|
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
cfsalicath
Post Options
Thanks(1)
|
Jeg gikk for Sommerfeldts master som betongmaster på min FREMO-modul med forbilde fra Bergensbanens høyfjellstrekning: |
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
akselstog
Veteran Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
Post Options
Thanks(1)
|
Edited by akselstog - 03 februar 2019 at 19:07 |
|
https://www.facebook.com/togrommetside/
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |