Weblogg-Morten Hagen |
Post Reply | Page <1 222324 |
Author | |
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel... NEM-lommene som disse koblingene passer til er jo ikke fra 50-tallet men den standarden som disse koblingshodene til Märklin-koblingen er laget etter, er det.
Fleischmann sine utbyttekoblinger til Märklin-system er av de bedre som sådan men det hefter samme grunnleggende problem med disse også. For at koblingsbøylen skal komme over toppen på koblingshaken, må den gjøres noe slakk. Da hjelper ikke valg av fabrikat.
For de Lps-vognene som Morten har laget, er problemet løst ved å gå for en "stiv" kortkobbel - uansett fabrikat på dette.
Ellers forstår jeg ikke logikken med valg hos FREMO Norge? (som er en av årsakene til at jeg ikke vil være medlem). Man kan altså velge som "lokal Norsk" FREMO-standard en lite utbredt standard TB-kobling som hver mann må lage selv - men ikke en fabrikkfremstillt kortkobling med NEM-lomme som burde være universellt anvendbar på alt materiell? - Så kan heller de som en skjelden gang skal til utlandet bytte til det som passer der for samkjøring?
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er det så Kjell at skal man ha noen forhåpninger om å endre ting i en hvilken som helst forening er første steg å melde seg inn. Å sitte på utsiden og klage hjelper ikke i det hele tatt.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ble ikke denne fåreslått som standard for en stund siden? http://www.mhellm.de/Joomla/index.php?option=com_content&view=category&id=34&Itemid=60
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne koblingen har blitt foreslått i både Norge og Tyskland, men det er nok langt frem til at den er standard.
En gruppe FREMO'ister i Norge har prøvebygd koblingene og -montert de på et antall vogner. Forsøkene viser at denne koblingen er et godt utgangspunkt, men dessverre ikke helt feilfri og uproblematisk (spesielt ved lange vogner eller vogner med stort overheng på endene).
Noen av fordelene er at den ser bra ut og skal kunne koble med vanlige bøylekobler.
Av ulemper krever den stor presisjon ved montering (spesielt på høyden, som kan innbefatte hjulbytte eller annen justering av høyden på materiellet) og det bør monteres fjærende buffere (som jeg mener er en forbedring, men som setter listen enda litt høyere for de som vil bidra med materiel).
Jeg håper dette koblet blir utviklet mer, og kanskje dette kan være løsningen på hele kobblings problematikken. F.eks hvis Roco innfører dem på alt materiell............
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Egentlig har dette ikke noe med Mortens Rps-vogner å gjøre.
Skal man melde seg inn i en forening må man se om det er sammenfallende interesser om det skal friste?
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der jeg sitter har jeg oppfattet det som klaging. Det gleder meg stort om jeg har misforstått deg
Men om motstand eller aversjon mot TB-kobbel er ditt eneste argument for ikke å melde deg inn da synes jeg du burde bli medlem med en gang Det sies så kjekt innad i FREMO ar "Standard er det som bygges". Vi er flere som har innsett at TB-kobbel ikke egner seg til moderne, lange vogner. Der er det i øyeblikket Fleischmanns bøylekobbel som er det beste alternativet. Det er jo som nevnt annet sted også det foretrukne rundt omkring i Europa. Så meld deg in og bli med i det glade gjeng som har trafikkspill som hovedinteresse med det kobbel som fungerer best. . . . . |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Man kan også melde seg inn i foreningen for å forsøke å påvirke. Da har man i det minste talerett og stemmerett ved årsmøter. |
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page <1 222324 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |