Heljan DCC med lyd vil ikke gå på bane |
Post Reply ![]() |
Author | |
royter ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 20 desember 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 08 mars 2021 at 21:48 |
Jeg har prøvd noen Heljan tog på banen men uten å få de til å gå. Har testet et par på test benk nå, og fått bekreftet at ett av lokene går fint og lydene høres greit ut. Jeg har problemer med å få kontakt med liket etter definering av annen adresse? Programmerer så langt via Z21 appen til iPhone....
Er det noen grei forklaring på hvordan dette gjøres korrekt? CV1, CV18...? Kan da ikke ha kortsluttet hele loket bare ved å prøve? Har ikke funnet noen fasit så langt... Tenkte å høre her hvor kompetansen er :-)
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den var ny - "liket" - det passer!!! Jeg vet ikke hvordan lok du har? Heljan har varierende strømopptak, alt etter hvilken loktype du har. - Spesielt har Di3 problemer. Det danner seg isolerende oksydbelegg på strømopptakere og hjul. Sjekk at strømopptakerne er med ordentlig fjærspenn? Sjekk om det er tydelige, spisse punkter på strømopptakerne der baksiden av hjulene treffer. Det finnes andre passende hjul - men de må sikkert tilpasses med tannhjul og lignende. Hobbytrade har reservehjul som passer - men de er konkurs. Det kan være at du finner et hjul-reservedelslager på nettet? Dette var tatt opp tidligere: http://forum.mjf.no/hjul-til-heljan-di3_topic10281_post17072933.html?KW=heljan+di3#17072933 |
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det hjulene til MZ du tenker på, så finnes de her: |
|
![]() |
|
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
MZ hjul passer ikke, det er Hobbytrade Di. 4 hjul som passer på Di. 3
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skyldes det tannhjulene, eller er det akseldiameteren som ikke stemmer (der noen bruker 2,0 og andre 2,5 mm)? Selve hjuldiameteren burde stemme bedre for MZ, siden Di.3 har samme diameter i 1:1 (1016 mm), mens den på Di.4 er noe større (1100 mm).
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var først og fremst Di4 som har identiske hjulaksler til Di3 (12 mm.). De er til og med lavere flenser (1,0 mm. kontra 1,2 mm. på origialen). Tannhjulet er likt for drivakselen.
Mz-hjulene har hjulene 11,3 mm. som er lavere. Hvordan tannhjulet passer, er ukjent.
Edited by Kjell H. - 09 mars 2021 at 14:22 |
|
![]() |
|
royter ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 20 desember 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for tilbakemeldinger... La merke til "skriveleifen" litt sent
![]() Det er riktignok Di3 det er snakk om. Den ene er modifisert med digital dekoder av ukjent merke, samt et forsøk på å koble til høyttaler og lyd. Dette ser brukt ut, selv om det kanskje ikke er mye. Et annet Di3 er helt nytt og går faktisk greit, samt at det lyden også fungerer. Dette etter å ha definert helt nytt lok i appen for andre gang... Det må vel bli en demontering og rens da. for å få den andre i orden...
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forbilderiktig diameter for Di.3 er 11,68 mm ved nye hjul, noe mindre etter en del slitasje. Sånn sett blir feilen omtrent like stor, men med motsatt fortegn. P.g.a. de overdimensjonerte flensene (i forhold til forbildet) synes jeg det er bedre at hjulene er litt for små enn litt for store. Men begynner man å bytte til en mindre diameter enn modellen opprinnelig hadde, får man antagelig problemer med feiljusterte koblinger og at bufferne kommer litt lavt, i tillegg til at man må bytte samtlige 6 aksler. Og med utvendig boggiramme spiller forskjellen liten rolle visuelt.
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er heldekkende bunnplate i dekselet på Mz, mot åpent tannhjul på Heljans Di3. (Ikke plass til heldekkende kapsling.) Antakeligvis mindre tannhjul på Mz?
Det kan "snuble" i skinnekryss da avstanden blir for liten? Jeg tror det er best at hjuldiameteren beholdes som original.
Edited by Kjell H. - 09 mars 2021 at 15:56 |
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har rotet frem min Hobbytrade Di.4, og jeg tror du kan ha rett i at tannhjulene der er større enn på de avbildede MZ-hjulene. Dessuten er tannhjulene på Di.4 bredere og sentrert mellom hjulene. Ved en beskjeden reduksjon av hjuldiameter tror jeg den største faren for å "snuble" er i punktkontakter i Märklin-veksler. Er enig i at det ikke er noen vits i å bruke MZ-akslene på Heljans Di.3.
|
|
![]() |
|
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er helt andre tannhjul på MZ enn på Di. 4 ja. På Di. 3 og 4 er tannhjulet bredt og plassert i midten, på MZ er det smalt og plassert til siden.
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har lurt på å forsyne drivhjulene med nikkelbelegg for å se om det hjelper mot oksydering? - Hvis man ikke får byttet hjulene?
Har funnet frem til denne lenken: https://santorpack.ru/no/cvet-v-interere/sekrety-nikelirovaniya-metallicheskih-predmetov-v-domashnih-usloviyah-nikelirovanie-hromirovanie-voro.html Den er på norsk. Jeg lurer også på om "svartnikkel" ikke er metallisk, så det ødelegger strømoppakningen? - Ellers er "svartnikkel" noe som tiltrekker for lokhjul. Det har mange produsenter hatt. Kanskje du kan finne dem på NWSL´s hjemmeside? De har utbytteaksler og hjulsett med profil RP25. De koster 10$ pr. aksel. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |