Dekaler |
Post Reply |
Author | |
Gamlestølen
Medlem i MJF Joined: 29 april 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 41 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 februar 2021 at 18:01 |
Dekaler på gamle teakvogner virker ut-fordrene. ER det noen gode tips?
Dekaler på matte/delvis matte overflater....? Finnes det noen triks her?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har lenge brukt Polyboy parkett-renovator m/ glans.
Det har jeg brukt til dekaler på messingvogner i 30 år og er godt fornøyd! Jeg har kjøpt flasken for 30 år siden i Tyskland. Alle velassorterte dagligvarebutikker skulle ha et tilsvarende produkt? Jeg tror alle merker parkett-renovatorer gjør samme nytten? På flasken står det: - Uten å slipe av og uten å etterpolere. - Dekker små skraper og matt overflate (som matt maling vil utgjøre). Det er en stor (500 ml.) flaske, så det rekker livet ut!!! (om du bruker den kun til dekaler.) Husk at du må beskytte dekalene med matt lakk, så blir det jamn overflate over det hele.
|
|
Gamlestølen
Medlem i MJF Joined: 29 april 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 41 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gode råd her. Men hovedproblemet er ikke etter at dekalene er på, men FØR de kommer på. Overflaten er ikke spesielt egnet. Bør forberedes med noe "smart"?
Kanskje det er noen "Kjerringråd" som funker også?
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trikset her er nok at du må ha en overflate som er veldig blank lakk, og ikke matt.
Enten må du male modellen din med en maling som er veldig blank, eller legge på en blank klarlakk etterpå. Deretter er det viktig å la denne tørke godt før du setter på dekaler. Når det kommer til dekaler på ujevne overflater (teakvogner f.eks), må en bruk en dekalmykner for å få dekalen til å følge overflaten. Jeg pleier å legge litt dekalmykner på området der dekalen skal settes før jeg setter ut dekalen. Da får jeg bort evt rester av vann og også fordelt dekalmykner utover dekalen. Når dette har virket litt, bruker jeg en pensel og jevner ut dekalen i overflaten. Det jeg har sett er at noen typer dekaler ikke er like lett å jobbe med som andre. Noen printet dekaler vil ikke myke seg opp nok og det blir luft under dekalen ved "teakbord-mellomrommet" . Samme type dekaler har også en mye synligere bærefilm kant. Antar at disse lages på ett tykkere/stivere ark?
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veggene på teakvognene hadde stort sett påskrudde tall og bokstaver, ikke påmalte påskrifter. Sånn sett er det egentlig ikke ønskelig at den synlige delen av dekalen følger overflaten, men problemet er de gjennomsiktge delene av dekalen.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du ikke blank overflate, får du "matte dekaler" når vannet forsvinner. Jeg har som nevnt brukt parkett-renovator på matt lakk. Den er tynnere enn et strøk med blank lakk og er omtrent usynlig når du sprayer matt lakk over dekalen. Dessuten er det stykket som har dekaler på, er avgjørende. Du trenger ikke "å blanke" mer enn det som er nødvendig.
Før jeg anskaffet parkett-renovator, hadde jeg forsøkt et produkt i MicroScale-serien, nemlig MicroGloss. Det bygger litt mer enn parkett-renovator. Jeg vil være forsiktig med dekalmykner før du har fått dekalen på plass - men gjerne bruk MicroSol som er festemiddel. Jeg bruker MicroSet som dekalmykner. Mange typer dekaler!!! - Forsøk et "usynlig hjørne" eller ta en dekal som du har mange av, ikke den "verifulle dekalen" når du skal avgjøre "kvaliteten" og underfilmen.
|
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
Det er flere som bruker golvpolish enn meg, --- blant annet BJ og Hakan....
|
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har tenkt på det samme. Nå som laser-kutting har kommet såpass langt - kan man laserkutte i messing eller tilsvarende for å lage skiltene...? Sier det høyt i håp om at en småprodusent ser muligheten!
|
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette blir nok for smått for laserkutting, men etsing i messing eller nysølv er nok mye mer egnet. Utfordringen uansett med løse tall er å få limt dem på. Har lekt med tanken på å etse speilveldt, med en tynn bakgrunn slik at man kan lime de på, og deretter file bort den tynne bakgrunnen etterpå. Kan hende det også fungerer å etse rettvendt og lime tallene på med bakgrunn, men da får man en flat bakgrunn bak tallene man må leve med. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |