Min lille Z verden |
Post Reply |
Author | |
nighthawk
Nykommer Joined: 25 november 2010 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 februar 2011 at 23:22 |
Det skjer ikke stort i Z forumet om dagen så jeg poster en liten greie om hva jeg holder på med.
Jeg "re"Startet med Z for noen måneder siden og det er fantastisk mye kjekke ting i disse dager. Kona sparket meg i gang med et ønske om en liten jule-bane, denne er nå arkivert til neste jul.
Jeg fikk litt blod på tann og satt igang et nytt prosjekt, og har gjort noen erfaringer som jeg poster her i tilfelle det er noen andre nykommere som meg som trenger litt starthjelp.
Noen webresurser som har vært uvurderlige for meg:
Heine sine sider : masse utrolige nyttige tips og linker
ebay.de : halve morroa er jo og handle bitene (husk og stoppe, har nå alt for mye greier)
lokshop.de : super service, gode priser og rask levering til rimelig porto
For meg må banen bli til mens jeg holder på, blir mere inspirerende for meg, da dette er den ultimate "destress". Bruker Jackofoam, lettsparkel og kork som hovedmaterialer.
Noen av mine erfaringer så langt
- stigninger, togene har ikke pakninger på hjulene og spinner lett. Test før du gjør ting permanent.
- Bruk strimlet kork under skinnene, så blir det mindre lyd
- Legg en tynn stripe med klar klebefolie under skinnene og påfør ballast, du griser da ikke ned skinnene og det ser flott ut, du kan så bruke 2-sidig tape til og lime skinnene til korken for maksimal stabilitet.
Ved gamle tog og skinner:
- plukk togene fra hverandre rens dem med rensende smøremidler, tørk dem "tørre" og sett dem sammen, blir som nye. Bruk samme metode på skinnene. feks 5/56 på en fille vask over og tørk med tørr fille.
Flexiskinner er utrolig kult, men jeg sliter big time med og få loddet dem sammen med originalskinner. Blir mye spenninger både i skinnene og i hodet :). Råd mottas gjerne.
Et lite bilde av et prosjekt jeg nå er i gang med:
André
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei André!
Kjekt å se andre z-anlegg :) Når du skriver strimlet kork, tenker du da på vanlig presskork? Og tror ikke jeg oppfatta trikset med klebefolie, kan du forklare meg? Jeg har erfart med annen mekanikk at 5-56 størkner over tid og blir nesten harpiksaktig. WD-40 er noe jeg anbefaler til rens istedet. Til skinnevask er plasterfjerner (på apoteket) veldig effektivt. Men filt eller litt "hard" bomull er ofte mer enn nok til vanlig "skinnevask". Lag deg en stokk som er litt bredere enn ei skinne, med litt vinkel på tuppen og avrunda. Der fester du ei fille med tegnestift og vips kan du tørke inni tuneller også. I tillegg er det kjekt på åpne strekker. (slipper å treffe så mye annet med kluten) For å takle fleksiskinner så må det kuttes mye i svillematta, ca annenhver/tredjehver sville i ytterkant. Hvertfall når det gjelder Märklinskinner. Peco sine er ferdigkuttet. Stikk ned spiker inntil skinnene mens du "ruller ut", så har du noe som holder ting på plass til du er klar til å lime. Når du kutter så pass på at du har bøyd til skinna så den treffer rett på neste skinne. Til lodding av skjøten så pensler jeg på litt loddevann for elektronikk, har tinn på loddespissen, og setter spissen inntil på utsiden av skinna. Da sitter alt som det skal uten spenn. Tørk av med aceton der du har lodda. Loddevann er elektrisk førende og kan gi litt irr om du har overdosert. Aceton nøytraliserer "driten". www.zscale.org kan du legge til i bokmerkene om du mangler. Jeg har hatt god nytte av avsnittet om ombygging av sporveksel, både flytting av drivverk og utbedring av kjøreegenskapene! Er anlegget ca 160x80? Legg gjerne ut en sporplan om du har. http://www.modellhobby.se har også vanligvis mye til z-scala, og hyggelige folk som driver stedet. Ellers er ebay.de kjekk ;) Aldri noe problem med brev som ikke dukker opp, og selgerne er alltid hyggelige og merker forsendelsen slik du vil. Når det gjelder stigninger så kan det desverre bli lite å gå på, men en vendetunnel kan hjelpe litt. Men det er kun på sidebaner med korte tog jeg tør strekke stigningsprosenten... Andre har prøvd og sagt det hjelper mye med froskesnørr, men jeg har enda ikke prøvd. Skal du prøve så anbefaler jeg denne siden her; http://www.bullfrogsnot.com istedet for en tur til nærmeste sump. |
|
smholt
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et problem med gamle Z-lok er at oljen blir hard. Om det skjer må du ta drivverket fra hverandre og rense ordentlig og smøre det opp igjen med en god olje. Er skeptisk til sånt som 5-56.
Når du har fått renset det og oljet det(lite olje) er de som regel som nye igjen.
Jeg bruker renset bensin eller noe annet som kan fjerne alt av fett og olje på skinnene. Om du bruker 5-56 blir det vel igjen en hinne som både vil tiltrekke seg skitt og kanskje gi dårligere kontakt etterhvert. Et godt skinneviskelær vil også fjerne oksydering.
Fleksskinner er veldig bra å bruke og selv foretrekker jeg Peco's, ihvertfall i skjulte områder. Siden jeg modellerer amerikansk, bruker jeg helst MicroTrains fleksskinne, da den har en riktigere svilleavstand, men Peco er mye enklere å jobbe med.
Lodding av skinnene er ikke noe problem, om du har en god og liten loddebolt. En vanlig elektronikkbolt med spiss spiss(2 x spiss ) gjør susen, men det er viktig at den blir varm nok. Her må en være forsiktig så plasten ikke smelter. Jeg bruker vanlig elektronikk loddetinn av tynn type. Det er ikke nødvendig med flussmiddel. Det er heller ikke så lett å fjerne på en enkel og god måte.
Når jeg har kuttet til skinnen og satt de samme med lasker, varmer jeg opp yttersiden av lasken og smelter loddetinnet mellom lasken og skinnen. Det pleier å fungere greit.
Ellers så er det ikke nødvendig å lodde laskene om du har strømtilførsel ved jevne mellomrom. Du kan som regel ha flere fleksbiter mellom hvert sted du har strømtilførsel. En ledning er også lettere å lodde på, enn en lask.
Så jeg anbefaler ikke å lodde skinnene i laskene.
En annen erfaring med fleksskinner er kurver. En skjøt i kurve kan være vanskelig å få pen, særlig om kurven er 220 eller 195 mm. Da foretrekker jeg seksjonsskinner. Sporet blir egentlig mye lettere pent og det blir jevne kurver i skjøtene. På større radier syns jeg fleksskinner fungerer greit, men jeg prøver uansett å få skjøten på et rett stykke. Om jeg bygger en helix, foretrekker jeg ihvertfall seksjonsspor.
Det blir spennende å følge byggingen din fremover. Selv driver jeg med bakgrunnen i togrommet mitt for tiden, men håper å komme igang med et nytt fastanlegg i vår. Edited by smholt - 18 februar 2011 at 15:29 |
|
nighthawk
Nykommer Joined: 25 november 2010 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker litt resirkulerte skinner fra tidligere og de kan ha ymse skavanker som gjør at de ikke alltid henger best sammen, i tillegg jobber jeg i "isopor" som kan by på utfordringer når det gjelder og feste skinner på tradisjonell måte.
Ved og skjære strimler av en klar 150my PP klebetape oppnår jeg flere gode effekter:
- Skinnene holdes sammen i skjøtene
- Ballast kan påføres uten og være limet til skinnene, dvs skinnene kan enkelt skiftes/resirkuleres.
- Skinnene blir mer stabile og det er lettere og få festet disse til presskorken.
Jeg bruker en tynn 2 sidig tape til dette. Denne vil ikke synes fra oversiden da ballasten skjuler dette.
Et bilde av et par skinner for illustrasjon:
Bilde 1: Tape påføres, B2: Ballast påføres, B3: Ferdig
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |