Sporplan spørsmål |
Post Reply |
Author | |
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 august 2019 at 20:39 |
Hei jeg prøver lage meg en 8 talls bane lik denne på bilde men med marklin c-skinner jeg har liggende. Av en eller annen grunn får jeg ikke til å passe sammen uten å presse sammen skinnene noe som ikke er meningen vel. Er det noen forskjell på skinner til marklin my world og marklin c-track. Noen som vet ?
Noen eventuelt som har skinne oversikt over hvilke skal bruke til marklin c-track for å lage 8 talls bane ?
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Såvidt jeg skjønner, må "my world"-sporkrysset (art. nr. 23303) ha en krysningsvinkel på 30 grader, noe jeg ikke finner i C-skinnesortimentet. Den nærmeste der er på 24,3 grader (24640).
Jeg antar du kan få til et 8-tall med C-skinner ved å legge til en 5,7 graders kurve (art.nr. 24206, radius R2) på hver side av krysset, dvs. én i hver sin sirkel. I tillegg må skinnebiten ytterst i hver ende, altså lengst fra krysset, ha radius R2 (24230). |
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok da prøver jeg det ut tusen takk for svar.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slik var det jeg mente:
Med M-skinner er det for øvrig mulig å få til et "perfekt" 8-tall med samme geometri som med "my world"-skinnene. Da bruker man krysset med artikkelnr. 5114 (30 grader og lengde 193 mm). Med "perfekt" mener jeg her at det er samme radius hele veien. Man kan også få til et "perfekt" 8-tall med C-skinner, men da må man bruke radius R2, og man trenger fortsatt skinnesegmentene på 5,7 grader.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |