El 15 ombyggingssett |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mulig du bare formulerte deg uklart, men Re 4/4 er definitivt ikke lik El.15. Førstnevnte er 4-akslet, El.15 6-akslet.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel først og fremst reguleringsteknikk, motorkonstruksjon og eventuell støy fra hjelpeutstyr som skaper lydbildet for et elektrisk lokomotiv, ikke antall aksler.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var derfor jeg nevnte uklar formulering: Mente Kjell loket eller lyden?
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var spørsmål om det fantes lydfil, og Kjell H skrev:
"Lyden er ganske identisk med SJ Rb1 (om du finner den)? Relativt lik er lyden for BLS Re4/4 som var i prinsipp lik El15."
Slik jeg leser disse setningene er det ingen tvil om at det var lyden han mente. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom man ikke har forbildet som lydfile, kan det være nyttig å sammenlikne lok med samme byggemåte. Derfor har jeg listet opp tidstypiske med primærsjalting og likerettere. Det er kanskje flere, men de jeg har nevnt er i "Svenska Ellok"(også BLS Re4/4 er nevnt).Kjøleviften kan lyde forskjellig men på Rb1, tror jeg den er lik da det er samme lokfabrikant / lisenshaver og årstallet stemmer omtrent (tidstypisk). De andre lydene som kompressor og tyfon kan sikkert endres til mer passende? (Jeg har aldri hørt lyden av Rb1.) Rb 1, 2 og 3 ble bygget som prøvelok til SJ i 1962 hver i 2 eksemplarer - mens det finnes modeller av typene - og helt sikkert lydfiler. http://www.one87.se/modeller/rb1-43190835
Om det er 4 motorer eller 6, tror jeg ikke har så stor betydning for resultatet. Denne byggemåte er forholdsvis sjeldent da det kun i en kort periode var effektlikerettere, før de ble erstattet av thyristorer (som El 16)
Edited by Kjell H. - 21 august 2020 at 11:20 |
|
Trope
Viderekommen Joined: 25 februar 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sysler også med å lage en modell av EL15 med A.C.M.E class 060 som basis og ombyggningssett fra Messingmodeller til for å få en norsk El 15. For å få en mer korrekt modell vurderer jeg å få 3D-printet nye fronter eller helle lokkassen samt andre detaljer.
Er det noen som har tegninger på EL15 jeg kan benytte for å modellere fronter, detaljer og/eller lokkasse? Ønsker også bilder av en ombygget modell hvis noen har fått dette til. |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(1)
|
Jeg har blåst liv i dette prosjektet igjen, og har tegnet en ny front som skal 3D-printes.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
akselstog
Veteran Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser veldig bra ut!
|
|
https://www.facebook.com/togrommetside/
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |