Marklin 29205 Togsett |
Post Reply |
Author | |
Robert-Karlsen
Viderekommen Joined: 25 mars 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 mars 2018 at 13:15 |
Hei!
Da er jeg (og min sønn) ny i denne togverdenen :) Han fikk et tog og en del skinner til jul av sin onkel. Onkelen hadde fått dette når han selv var ung, så det er vel ca 20 år gammelt. Uansett, kan dere gi meg litt info om hvilke skinnetyper det er jeg har? står H0 på esken.. Og toget funket fint til å begynne med, men nå bråker det ganske mye og går sakte fremover. Hva kan være galt? er det børster på dette? Og til sist, finnes det noen slags nybegynner guide på norsk slik at man får litt grunnleggende info om modelltog? Takk, Mvh Robert. |
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er ingen ekspert på modelljernbane ikke i nærheten engang men kan prøve svare så godt jeg kan. I følge bilde på esken er det marklin c-spor skinner som er med i settet.
Edited by marklintog - 26 mars 2018 at 00:33 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Støy (skrike- eller skrapelyder) kombinert med at lokomotivet kjører saktere skyldes i ca 99,9 % av tilfellene (altså i praksis alltid) at motoraksellagrene er tørre. Det er helt vanlig på modeller som har ligget lagret lenge.
Du skal da smøre akseltappene på hver side av motoren med EN LITEN dråpe olje (ikke to dråper!!). Bruk symaskinolje eller en tilsvarende tynn maskinolje. Kan også kjøpes i modelljernbaneforretninger. Bruk for all del ikke matolje, olivenolje eller andre sorter oljer, de herder og ødelegger lokomotivet etter en tid (har dessverre sett noen sånne gjennom årene...). Hvis du ikke vet hvor motorakselen er ser du i bruksanvisningen. På den ene siden av motoren er den midt mellom motorbørstene, og da selvfølgelig også rett overfor på motsatt side. Tannhjulsakslene og selve hjulakslene kan også smøres veldig forsiktig, hvert sted med den aller minste oljedråpe du klarer å få til. Heller ikke der skal det to dråper. Det verste er ikke noe olje, men det nest verste er for mye olje. Husk at det er der to flater glir mot hverandre at det skal smøres. Noen tannhjul roterer på en stillestående aksel, mens noen har en aksel innpresset i tannhjulet hvor akselen roterer i en boring i rammegodset. Selve tannkransene på tannhjulene er det ikke nødvendig å smøre. Det siger litt olje ut fra akslene, ekstra olje på tannkransene bare griser til. Hvis settet ikke er veldig mye brukt er det neppe nødvendig å skifte motorbørster. Hvis du holder lokomotivet opp-ned og sikter langsmed og på tvers av slepeskoen skal den være helt rett i alle retninger, og stikke ca 2mm opp over hjulene i begge ender. Trykker du på den, så skal den fjære lett. Generelt skal alt slikt utstyr holdes rent, så rengjør hvis det er nødvendig. Hovedproblemet ditt løses uansett med en liten dråpe olje på hver side av motorakselen.
|
|
Robert-Karlsen
Viderekommen Joined: 25 mars 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen. Dette ble pakket bort sist, men er tatt frem igjen nå. Har skaffet en sponplate for å bygge toget og vegetasjon osv.
Men nå har tydeligvis den glødepæren gått sund. Og tror denne fungerer som en sikring. Toget er gammel, ca 25 år tenker jeg. Finner ikke delelisten til det, og det er ikke noe i esken eller. Noen som kan hjelpe meg å finne i dette? Og den pæren, noen som kan kjenne til at det er en sikring? og hvor kjøper jeg denne? Takk :)
|
|
BNSF DASH 9
Viderekommen Joined: 05 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, lyspæren har ingen sikringsfunksjon. Lyspæren er en lyspære, og gjør ikke noe annet. Den kjøpes hos en Märklinforhandler, eller bestilles fra Märklin. Det finnes mange varianter av denne modellen, og tilsvarende mange varianter av delelister for den. Av slitedeler er både motoranker, statorspole, motorskjold, motorbørster og lyspære forskjellig avhengig av når den er produsert. Også mange andre deler er annerledes. For å få riktige deler må man enten ha korrekt deleliste som ble levert sammen med lokomotivet, eller være godt kjent med utførelsen av de enkelte modellene, eller ta den med til en forhandler som finner riktige deler. Jeg har dessverre sett veldig mange slike lok hvor noen har kjøpt feil reservedeler som de allikevel har prøvd å få til å passe. I beste fall virket det bare ikke, men mange ganger hadde lokene blitt påført betydelig større skade enn nødvendig i forsøket på å få satt inn de gale. Lokomotivet i dette startsettet er oppgitt å være et Delta-lok. Da har det en elektronisk Delta-dekoder i stedet for den retningsomskifteren som er vist på delelisten. Dermed er også koblingsskjemaet annerledes. Lyspæren kan være en stiftpære slik som på bildet i delelisten, men det er også mulig at det er en eldre type skrupære (med gjenger). Det finner man bare ut ved å åpne loket. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |