trenger innføring |
Post Reply |
Author | ||
Fenriken
Viderekommen Joined: 13 juli 2013 Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 juli 2013 at 12:34 |
|
har vokst opp med n-skala fra når jeg var liten, gamlingen og jeg har bygd fra lite til stort i kjellern og jeg ble bitt. Men så kom puberteten og andre ting som gjorde interessen litt mindre, dog radiostyrte duppedingser har jeg alltid hatt.
Nå har jeg fått ønsket tilbake om å lage meg en liten bane i n-skala. har funnet en perfekt plass oppunder taket i boden, men siden jeg var liten med kun analoge tog osv osv har modelljernbane-verdenen rast videre i teknologi, derfor: Trenger jeg hjelp til å forstå hva jeg skal kjøpe jeg tenkte å kjøpe et startsett uten tog som er digitalt http://shop.nmj.no/index.php?cPath=207_209&osCsid=07d72f7776b31ab7d8ac66f2e9d18a14 og kjøpe ekstra skinner osv, men jeg lurer på hvordan det er med lokene ? for noen står det AC bak, og noen andre står det DC... jeg har ikke snøring. i tillegg, er det noen som vet hvor jeg kan finne NSB-loker og vogner i n-skala, jeg tenker spesielt på toget som går på nordlandsbanen, da jeg selv er nordlending, samt eventuelt cargo-lok, I gamle dager kunne man også kun kjøre et lok på samme strømbane, er det anderledes med digitalt ? er det sånn at man kan kjøre flere loker på samme strømmnett, at det blir som å kjøre 2 radiostyrte biler med forskjellige frekvenser ? banen blir ca 120 x 250, får se hvor avansert den blir, men tenkte på et hovedspor på hovedplanet, samt et lendespor som går litt hit og dit, med en stasjon som hovedbase. Her ble det mye spørsmål, men en plass må man starte mvh morten |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei.
N-Skala er alltid DC dvs linespenning. AC (vekselspenning) referer i denne sammenheng vanligvis til Märklin sitt system som har midtleder og slepesko men dette er ikke aktuelt for N-skala. N-Skala kommer i digital utgave DCC eller analogt. Tror utvalget av norske N-skala modeller er ganske begrenset men det må nesten noen andre svare på.. |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
janerts
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Heisan.
Når det gjeld digitalt, er det DCC systemet som nok er mest vanlig i N-skala og dei digitalesetta i linken din er DCC system. Når du refererer til at du før berre kunne ha eit lok pr strømbane, var det fordi lok reagerte/brukte direkte av den spenninga du tilførte skinnene. Når det var ingen spenning, sto toget i ro. Når du auka spenninga, auka farten på toget. Med DCC ligg det en fast spenning ute i skinnene. I kvart lok er det en dekoder som har(bør ha) sin unike adresse for anlegget ditt. Standard for nye lok er gjerne 3, men det kan du programere om. Denne dekoderen lytter etter kommandoar til sin adresse. Kommandoar til andre adresser, bryr den seg ikkje om. For å sende kommandoar til loket ditt brukar du så handkontrolleren. Her velger du adressa til det loket du vil styre og velger så kva du vil gjere, feks sette opp fart, slå på/av lys slå på/av lyd osv. Desse valga går til kommandosentralen som modulerar/kodar kommandoane i henhold til DCC standarden. Signalet går så gjennom en forsterker og ut på skinnene. Systemet er slik at det huskar kommandoane. Det vil seie at det første loket stoppar ikkje berre fordi du velger et nytt lok med handkontrolleren. Håper dette vart forståleg og ikkje berre forvirrande. Vidare forklaring på DCC kan du finne her : http://no.wikipedia.org/wiki/DCC og her: http://www.nmra.org/standards/DCC/index.html Venleg helsing Jan-Rune |
||
janerts
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den engelske wikien har og en grei forklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control Jan-Rune |
||
Fenriken
Viderekommen Joined: 13 juli 2013 Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja, skjønte det. fant jo ut at jeg har misoppfattet og mikset H0 og N..
så nå har jeg fått rensket litt opp i spørsmålsrekkene. Men leter enda etter norske modeller i n-skala. har funnet endel, men er det noen som har en skjult god nettbutikk som jeg kanskje har nytte av å besøke ? |
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Foreslår at du kontakter Mj-butikkene du finner på nettet vedr norske (norskliknende) modeller i N. I tillegg anbefales et søk på tyske Ebay. Med litt flaks finner du mer enn en Di-3 der :-) Mvh Arne |
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om du har funnet "en del", så har du funnet de fleste. Noen "godt skjult" nettbutikk med masse norske modeller i N-skala finnes ikke. Av "ekte" norske modeller i N, dvs. som ikke krever modifikasjon eller omlakkering, så tror jeg kun det finnes ett lok og noen få godsvogner. Loket er Arnolds 2119, en modell av Cargonets CE119: http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=1769 http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_77_86&products_id=6734 Av godsvognene vil jeg tippe at disse tre er basert på tyske vogner som ble etterlatt under krigen, eller kjøpt fra Tyskland enda tidligere, og som kanskje var i drift til en gang utpå 60-eller 70-tallet: Arnold 4226: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_77_90&products_id=27 Arnold 4227: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_77_90&products_id=28 Arnold 4673: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_77_90&products_id=30 Disse kan antagelig passe sammen med f.eks. en "stortysker" eller en Di3 (grønn eller "gammeldesign", altså rødbrun med gul stripe). Problemet er at man bør bl.a. ha noen G4-vogner og gjerne noen stakevogner for å få et noenlunde representativt godstog fra den tiden. De tyske "Dresden"-vognene kan kanskje minne litt om G4, og det ble dessuten etterlatt noen eksemplarer her under krigen. Det kan godt hende det har vært gitt ut flere modeller av NSB-vogner av tysk opprinnelse. Så er det noen nyere, som kanskje kan passe sammen med CE119, om de kan skaffes: Arnold 4453: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_77_90&products_id=26 Et par nyheter fra Fleischmann (!) som jeg ikke vet om er tilgjengelige ennå: http://www.roco.com/products/Fleischmann/845331.aspx http://www.roco.com/products/Fleischmann/845332.aspx Usikker på om selve vognene er norske, eller om det kun er trailerne som er det. Jeg tror ikke det har vært gitt ut norske personvogner i N-skala. Rocos 24201 teller ikke, den er bare fusk og fanteri: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_77_89&products_id=1008 Ellers finnes det diverse modeller av utenlandske lok som egner seg til fornorskning, og flere av dem finnes det dekaler til, bl.a. fra Electrade. Aktuelle norske lok kan da være type 63 ("stortysker"), type 61 ("gammeltysker"), Di3, Di5 og El18, og kanskje noen til. Men så var det vognene, da... |
||
Fenriken
Viderekommen Joined: 13 juli 2013 Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
takker for alle svar
etter litt konsulidering med gamlingen, har jeg bestemt å heller starte med H0.. er litt enklere å få tak i norske ting, samt de er jo større å enklere å håndtere for små barnehender, når min junior blir stor nok :D |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her må jeg korrigere meg selv. Roco ga på slutten av 80-tallet ut en modell av en fireakslet vogntype tyskerne etterlot noen eksemplarer av under krigen. Såvidt jeg vet har modellen litrering som B1, som den fikk fra 1970, og vil derfor være befengt med de samme feilene som Rocos modell i H0, da modellen ikke har med de endringer som ble gjort på slutten av 60-tallet (bl.a. andre boggier, endrede og avblendede dører, andre stigtrinnn). Rocos artikkelnummer var 24263. Dette var ikke en spesielt representativ vogntype, og uansett mangler det en norsk konduktørvogn (BF) for å få et korrekt persontog.
Typiske norske modeller i H0 har ofte skrøpelige detaljer i plast, og har ingenting i små, uvørne barnehender å gjøre. Enkelte produsenter merker slike modeller med at de ikke er egnet for barn under 14 år. Det finnes imidlertid enklere, rimeligere leketog i H0-skala som passer bedre for barn. Nå har jeg ikke all verdens erfaring med N-skala, men har inntrykk av at modeller i denne skalaen gjerne har færre detaljer, og at de derfor ofte kan være mer robuste enn mye som finnes i H0.
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |