Kaldt på 'hobbyrommet' i dag. |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 desember 2016 at 16:35 |
Hei!
I dag lå det enn tynn film med is på skinnene, som gav strømopptaket utfordringer. Det var ganske vanskelig å pusse bort. Noen som har tips for å holde skinnene isfri over tid og som samtig ikke forhindrer strømopptaket?? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger.
Du kan montere en kondensator som gir strømreserve dersom du kjører over "strømløse" deler av banen. Står en bra artikkel i siste nr av Modell & Elektronikk nr 5 / 2016 om dette hvis du kjører med DCC. Ellers kan du gjøre som Gunnar Larsen har gjort på sin bane, og bygge om til batteridrift og radiostyring. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tynn film? Hehe, jeg skjønner at du har mye å glede deg til :
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Gunnar Larsen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger,
Selv lok med batteridrift kan slite med å komme seg fram
på isete skinner. Ikke pga. problemer med strømforsyning selvfølgelig, men fordi
sporet er glatt og har for lite friksjon. Det er et tilbakevendende problem med vinterkjøring på
min bane at loket blir stående å spinne i stigningene, selv uten vogner. Jeg bruker en lekespade i plast for å skrape bort isen,
men dette har dessverre kortvarig effekt.
|
|
Mvh
Gunnar Larsen |
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med litt olje? Mange amerikanere bruker Wahl-oil (eller noe i den duren) på inneanleggene sine for å bedre strømopptak. Kanskje det hadde holdt isen borte også?
Edited by Heine Pedersen - 18 desember 2016 at 15:21 |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg takker for mange forskjellige og gode innspill som jeg tar med meg videre. |
|
Med vennlig hilsen
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Med dagens snøvær steg temperaturen såpass at is ikke var noe problem, og det var tilstrekkelig med kun plog for snøen. |
|
Med vennlig hilsen
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |