Tortoise |
Post Reply |
Author | |
bergsagel
Veteran Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 januar 2008 at 21:04 |
Er det mulig å få til automatisk stopp ved bruk av tortoise pensemotor. Hvordan kan dette på en enkel måte kobles? Tom
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er det som skal stoppe automatisk? Tog? Tenker du på om man kan lage dødseksjon foran en veksel for det sporet som vekselen ikke ligger til?
|
|
Svein S
|
|
bergsagel
Post Options
Thanks(0)
|
Ja det var det jeg tenkte på.... Er det mulig?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det er "bare" å bruke det ene kontaktsettet som følger med Tortois-motoren og bruke det til å styre hvert sitt spor. JEg skrev noe om dette nylig og laget en liten artikkel om det på min hjemmeside som du kan se på:
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=261&nid=3&engelsk=0 På skissen er det det nederste kontaktparet som brukes til å styre sporene. Det andre brukes til å mate skinnekrysset, men det er ikke sikkert du har veksler som krever egen mating av det. |
|
Svein S
|
|
bergsagel
Post Options
Thanks(0)
|
Enkel og god forklaring! Takk for hjelpa...
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har sett på bilder av denne vekselmotoren. Det henger en lyspære på disse motorene. Kan noen si meg hvorfor det?
|
|
Eirik
|
|
bergsagel
Post Options
Thanks(0)
|
Den fungerer som kortslutningsvern på sporveksleren. Har sett oppsettet på det her et sted, men husker ikke hvor. Om jeg har forstått det rett skal pæren ta opp strømmen som hadde laget en kortslutning.
Tom
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan noen hjelpe meg å finne det Alvalia mener?
|
|
Eirik
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
FremoNorge har en veldig fin beskrivelse om kortslutningssikring av sporveksler, der du blant annet finner svar på hvorfor lyspærer er vanlig å bruke. Her er linken:
http://www.rotsekk.net/postnuke/modules.php?name=News&file=article&sid=10 Edit: Selvfølgelig var det som som var raskere enn meg... Edited by Yngve - 26 april 2008 at 16:34 |
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
eibro
Post Options
Thanks(0)
|
Da går det ikke ann å kjøpe en Code 75 Peco veksel å koble opp den Tortoise vekselmototen og en lyspære og tut og kjør.
|
|
Eirik
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |