Pens i sving |
Post Reply |
Author | |
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 mai 2013 at 18:24 |
Noen som har erfaring med å ha pens i en sving? Finnes det noen som lager dette, eller er dette noe man må lage selv? Jeg har bare sett det for 0-skala. Altså ala noe slikt for sm32 (jeg vet ikke om dette har noe eget navn):
Hva slags radier må man ha får å få dette til å fungere?
Edited by ESI - 08 mai 2013 at 18:26 |
|
Thomas F
Veteran Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nmj har hvertfall I HO skala code 75. Usikker på radie.
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=326_303_110_136&osCsid=41886e993c8bebe2b5f1f257d0b5b726 Thomas |
|
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg hadde de samme tankene på min stasjon som jeg bygger nå. Men etter litt prøving flyttet jeg pensen til første mulige rette sporstrekning. Men hvis du absolutt må kan du vel skaffe en i O-skala? Vet ikke helt om det er samme skinneprofil men sjekk Peco... Lykke til
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sunset valley viser på sin hjemmeside at de nå har pens for kurve (et stykke nede på hjemmesiden). Usikker på skala
Edited by Terje Skram - 09 mai 2013 at 01:53 |
|
Terje
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg regner med at du skal ha 32mm sporvidde og code 200. Buet sporveksel fra Sunset Valley er for 45mm sporvidde og code 250. Peco 0-skala er code 124. Skal du ha buet sporveksel i SM32, må du nok bygge den selv. Peco har byggedeler for code 200 til sporveksler som passer for både gauge 1 og SM32. Et billigere alternativ er å endre sporplanen slik at du ikke trenger en buet sporveksel. Hvis du begynner med sporvekselen i kurven rett før rettstrekningen, får du likevel en bra lengde på kryssingssporet ditt. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kurveveksler finnes nok ikke til SM32. Når jeg begynte med 16mm i 2000, fantes høyre, venstre og y - veksler. Gjennom mange år fantes kun y, jeg tror høyre og venstre ble lansert ca.1999. I fjor fikk vi kortere veksler , og med ca. 12 - års intervaller på nye produkter så få vi vel kurveveksler rundt år 2025.....Fra spøk til side - det er ingen umulighet at andre produkter vil bli lansert siden SM32 har økt enormt i popularitet, men det er ingen ting på prosjektstadiet i retning kurveveksler hos Peco nå.
Mange har lagt inn veksler i kurve, men da brukt vanlige veksler. Du får sikkert sett eksempler på dette ganske snart. Men skal du ha kurveveksler må du nok bygge selv - en fin hobby i seg selv. Deler finnes - og det er vel ingen umulighet at en hjemmebygd veksel får minst like stor oppmerksomhet som et lokomotiv.....Lykke til!
|
|
krsven
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |