Märklin k-skinner og to-skinne |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 mars 2007 at 09:19 |
ok...
Jeg holder på å konstruere (det går fryktelig seint), mitt "nye" k-skinneanlegg, og der jeg satt og funderte i går kvled så begynte jeg å lure på om jeg burde modifisere k-skinnene slik at jeg kan kjøre mine marklin og lima/roco-tog på samme spor. Hvordan fungerer dette i praksis? Hva må fysisk gjøres med k-skinnene for at dette skal fungere? Hva med veksler? Eller bør jeg bare la det være som det er og holde meg til Marklin (det er ikke noen stor sak akkurat nå, siden jeg bare har tre analoge dc-lok, men jeg ser ikke for meg at fremtidige innkjøp kommer til å være noe annet enn dc). |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
De rette og de buede skinnene behøver du ikke gjøre noe med,det er bare å koble seg på. Sporvekslene derimot,der må du isolere skinnestrengene fra hverandre,det er litt småpusling men det lar seg gjøre....
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
karsten
Nykommer Joined: 27 februar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Såvidt jeg har sjønt skal Klubbanlegget til Stavanger MJ Klubb ha denne muligheten på enkelte strekninger. På disse strekingenen har man valgt Peco flexi og Märklin penser. Tror Peco lager en metalstreng som kan tres ned mellom svillene, tilsvarende midtleder |
|
mvh Karstein
|
|
BNSF DASH 9
Viderekommen Joined: 05 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vedrørende Mãrklin k-skinner to og tre skinnedrift,det går utmerket med slanke k veksler med plasisolering på begge skinnestrengene mot likestrømmsvekslen.
På anlegge til Sør Østerdalen MJ klubb har vi hatt flere tilfeller av nesten ulykker type frontkolisjon mellom ett likestrømms lok og vekselstrømms lok. |
|
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
|
perflo
Medlem i MJF Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det er meningen å montere slepesko under likestrømslokene, går det bra bare å fjerne strømtilførselen til de isolerte hjulene. Dersom du skal kjøre to-skinne drift på Maerklin skinner, må du huske å isolere alle vognhjul og kan ikke kjøre både vekselstrøm lok og likestrøm lok samtidig. |
|
perflo
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |