MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DC til AC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DC til AC

 Post Reply Post Reply
Author
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DC til AC
    Posted: 15 september 2010 at 17:42
Er det mulig å kjøpe et DC lokomotiv og en decoder(f.eks.ESU Lokpilot) å montere den inn i lokomotivet, og montere en slepesko under, sette det på AC skinner å kjøre? Eller må motor også byttes?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2010 at 17:57
ER meg kjent at man må gjøre noe inne i loket. men jeg har ikke peiling på AC materiell da..... men er nok ikke bare å plugge på dessverreConfused
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2010 at 18:15
Originally posted by 2mjo 2mjo wrote:

Er det mulig å kjøpe et DC lokomotiv og en decoder(f.eks.ESU Lokpilot) å montere den inn i lokomotivet, og montere en slepesko under, sette det på AC skinner å kjøre?
Ja, det går helt fint. Jeg regner med at du kjører digitalt med 3R, og da trenger du bare å sette dekoderen til motorola- eller mfx-format. Du trenger ikke gjøre større endringer inne i loket, men det kan lønne seg å fjerne eventuelle motstander - disse trenger du normalt ikke lenger. Du kobler høyre og venstre strømopptak sammen til den svarte ledningen på dekoderen og den røde lodder du til slepeskoen. De grå og grønne ledningene fra dekoderen loddes til motoren. Ellers er det bare å følge koblingsskjemaet som følger dekoderen.

Lykke til.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2010 at 18:26
Takk for svarene, vet ikke hva 3R er, men vi kjører Märklin digitalt. Vi har montert inn dekoder og ny magnet i et gammelt Märklin 89 lok(det som følger med startsett), så dersom det er like greit som det, og selvfølgelig følge oppskriften til Kjell for konvertering fra DC til AC skal det gå greit. Atter en gang takk for svaret.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2010 at 18:41
Jeg tipper at 3R er en forkortelse for det engelske "3 rail", altså 3 skinner, hvilket vel igjen kommer fra den gangen Märklin faktisk hadde 3 skinner, nemlig en virkelig skinne i midten i stedet for punktkontaktene som de har hatt de siste 50-60 årene.
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2010 at 21:24
Hei

Jeg synes det er mer riktig å bruke betegnelsene 2R og 3R for å skille mellom vanlig to-skinne-drift med strømopptak fra hver skinnestreng, og mellom Märklin-systemet som Svein riktig sier at opprinnelig hadde 3 skinner hvor strømopptaket skjer gjennom de to kjøreskinnene og en tredje skinne i midten for returstrømmen. De siste årene (fra 60-tallet) har Märklin små punktkontakter i stedet for en tredje skinne i midten.
Enkelte kaller jo dette også for tannstang-drift.

Videre synes jeg det er mer riktig å bruke begrepene 2R og 3R i stedet for DC (likestrøm) og AC (vekselstrøm). Ved digital drift er all strømforsyning nærmest for vekselstrøm å regne - med firkantpulser i stedet for ordinær vekselstrømpulser (sinuskurver).
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2010 at 21:41
Men er dette en benevning du har funnet på selv, eller brukes den ute i den store verden, for eksempel? 
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2010 at 22:00
2R- og 3R-benevningene er ganske vanlige på andre utenlandske forum for modelljernbane:
marklin-users.net forum
Stinsen Forum
Svenskt MJ Forum
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2010 at 22:37
Svenskene bruker ofte "räls" for skinner, på engelsk "rails", så på svensk og engelsk blir 2R og 3R intuitive begreper.

På våre hjemlige forum synes jeg to-skinnedrift og tre-skinnedrift gir god mening og er lette å bruke. De beskriver systemet for strømopptak og kun det.

DC og AC er rene engelske forkortelser. De er sammen med norske likestrøm og vekselstrømsdrift meningsløse når man kjører digitalt.

Ingenting av dette har jeg funnet på selv Wink


Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 19:02
Hei, nytt spørsmål ang. spenning/strøm: jeg har en Märklin trafo, den kan brukes til forskjellige ting bl.a. lys, det jeg lurer på er hva må til for ikke å ødelegge en ledlyspære på 2,2 volt og 30mA?
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2010 at 23:55
Originally posted by 2mjo 2mjo wrote:

Hei, nytt spørsmål ang. spenning/strøm: jeg har en Märklin trafo, den kan brukes til forskjellige ting bl.a. lys, det jeg lurer på er hva må til for ikke å ødelegge en ledlyspære på 2,2 volt og 30mA?
Du kan jo sette en motstand på f.eks. 1K (1000 ohm) i serie med lysdioden, så griller du den ikke.
Avhengig av spenningen du tilfører, kan du eventuellt bruke andre verdier.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2010 at 22:56
Hvis 2,2 volt betyr at det er et spenningsfall på 2,2volt over LED-en, og den er angitt til 30 mA, kan seriemotstanden beregenes sånn omtrentlig ved å bruke Ohms lov, U=RI , anvendt på dette tilfellet:  (U-2,2)=R x 0,03 der U er den ytre spenningen du bruker (antagelig 16 volt i dette tilfellet) og R er den søkte størrelsen på seriemotstanden.
Hvis vi løser ligningen med hensyn på R, blir det
R = 13,8/0,03 = 460. Å starte med et 1k motstand som foreslått virker derfor sunt og konservativt (særlig pga vekselspenningen), så kan du evt. prøve deg med en noe lavere verdi dersom den lyser svakt.


Edited by ses - 27 september 2010 at 22:59
Svein S
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2010 at 22:07
Hei

Takk for utfylende godt svar. Vi gjør noen forsøk, så skal vi komme tilbake med et resultat.
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 22:56
Med fare for å kapre tråden :D
Jeg har nettopp anskaffet meg et Heljan Di3 621 Nydesign :)
Dette er et DC-lok og er ikke digital. Jeg kjører enda med Märklin analogt, og lurer på om det er noen enkel måte å midlertidlig konvertere det til AC med analog drift? Grunnen til at jeg ville ha DC-lok er fordi jeg planlegger å konvertere til det på sikt, men enn så lenge nøyer jeg meg med å kjøpe litt matriell i ny og ne. Ville vært flott om jeg kunne bruke det enn så lenge :)
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2011 at 12:53
Nå er ikke lenger Märklin´s AC-drift fullt bakoverkompatibel. I realiteten har Märklin "i det stille" gått over til DC (for å fortsatt tilfredstille EU´s leketøysdirektiv), slik at nå "hakker" de opp denne likestrømmen for å forsyne gamle lok (for å si det enkelt).
Har du en "blå, gammel trafo" er det ikke å anbefale sammen med moderne dekodere som også kan virke som omskiftere. Da bør du finne en "gammeldags" dekoder eller omskifterrelé som er beregnet for slike trafoer. Den eneste type jeg kjenner til som er fortsatt på markedet, er Uhlenbrock´s AnDi. Den finnes i 2 utgaver, enten for "gamle" Märklin allstrømsmotorer - eller for likestrømsmotorer.
 
- Ellers synes jeg det er ryddig å betegne "system Märklin" som 3-skinnesystem og DC-som 2-skinnesystem. "AC og DC" vil bare skape misforståelser i dag med den mengde strømsystemer som er på markedet.
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2011 at 20:57
Takk for svar Smile Det er en sånn "blå gammel trafo" tipper den er 25 år minst. Sansynligvis 30. Like gammelt som eldste loket mitt. Når du sier omskifter-rele, tenker du da på det som skifter kjøreretning på loket? 
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 11:42

Jeg vil sterkt anbefale at du IKKE bruker den blå trafoen til kjørestrøm til nye lok med elektronisk omskifter eller dekoder. De gamle blå Märklin-trafoene er bygget for 220volt og ikke 230-240volt som er vanlig i dag.

Når den gamle blå trafoen får 230-240volt og du skifter retning på loket med omskifterpulsen på trafoen, så ryker den elektroniske omskifteren eller dekoderen pga den nye altfor høye omskifterpulsen.

Kjøp deg heller en ny hvit Märklintrafo for kjørestrøm til skinnene dine. Den gamle blå trafoen kan du bruke til f.eks. lys, signaler og sporvekselmotorer.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 13:07
Nettspenningen kan variere - 15% og + 20% transient, ut fra nominell spenning.
Det at trafoene er påstemplet 220V har i denne forbindelse lite å si.
 
Årsaken er vel heller at dette er en spole (viklingen i trafoen) som det går strøm gjennom når man sender ut en omskifterpuls. Strømmen kan ikke plutselig gå til null da det er lagret "magnetisk energi" i trafoen. Derfor , avhengig av hvor i perioden strømmen brytes, vil man få en høyere spenning - helt til at denne blir en gnist som "hopper over" i omskifterbryteren i trafoen. En slik spenningspuls har liten effekt men kan ha høy spenning. Det er denne spenningen som får elektronikken til å bryte sammen.
Dette er litt forenklet forklart om hvorfor "gamle trafoer" ikke går sammen med moderne elektronikk når det gjelder AC-drift.


Edited by Kjell H. - 04 mars 2011 at 13:08
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.