Modelljernbaneelektronikk for "idioter" |
Post Reply |
Author | |
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 oktober 2007 at 16:03 |
Hei
Jeg er i gang med planlegging av noen moduler som forhåpentligvis skal bli en del av et større anlegg i fremtiden. Problemet er det at jeg ikke har peiling på elektronikken. Å lodde ledninger til skinnene skal ikke bli noe problem, men koblingsskjema og slikt er det litt verre med. Modulene må være slik at det enkelt kan kobles til flere. Jeg kjører Roco Digital. Her er sporplanen: Er det noen som har noen gode tips som f.eks bøker, blader eller nettsider som bør sjekkes ut?? Sporvekslene blir manuelle så de er det ikke nødvendig å bry seg om. All hjelp blir satt pris på. Yngve |
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
Yngve
Post Options
Thanks(0)
|
Litt flere spørsmål. Har sittet og sett på sporveksler på nettet og lurer på hva som egner seg best til DCC av disse to utgavene fra PECO:
Insulfrog Electrofrog Jeg er helt grønn på dette så all hjelp blir satt stor pris på. Edited by Yngve - 13 oktober 2007 at 13:50 |
|
|
magnus
Medlem i MJF Joined: 09 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 49 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker begge typer sporveksler, og foretrekker elektrofrog. Lok med relativt dårlig strømopptak (f.eks. eldre modeller) får en jevnere gange over vekselen.
Pass bare på å isolere inner"strengene" i skinnegangen.
|
|
magnus
|
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Yngve!
En mulighet er nok å kople på samme måte som FREMO-moduler: Der er det enkle (store!) bananplugger fra slutten av hver skinne og over til den samme på neste modul. Når man kjører digitalt, kommer så en kabel for dette i tillegg.
Se f.eks. her: http://home.online.no/~bjornrl/elektrisk_kobling.htm
Bjørn Runar har også tips om kortslutningssikring av sporveksler: http://home.online.no/~bjornrl/sikring.htm. Her beskrives jo montering av MOTORISERTE penser, men tipsene kan delvis også brukes på umotoriserte. Dessverre blir du nødt til å bygge inn iallfall en bryter, for at pensene skal være gode for digitaldrift etter denne oppskriften.
Lykke til med byggingen!
Mvh. Jon S. Edited by Jon S. - 20 oktober 2007 at 22:59 |
|
Yngve
Post Options
Thanks(0)
|
Har kikket på Bjørn Runar sin side og hjemmesiden til Fremo Norge. Har funnet ut at dette skal nok ikke bli noe problem for meg og fattern.
|
|
|
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eit annet alternativ er denne sida av Allan Gartner:
Wiring for DCC Denne sida har gitt meg svar på mange spørsmål. Edited by eginor - 21 oktober 2007 at 13:40 |
|
Mvh Egil
|
|
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jon S:
Dette med ein kabel i tillegg for DCC var nytt for meg, tydelig vis noke eg ikkje har tenkt på. Trudde man berre brukte + og - kabel på fremomoduler i overgangen? Spør siden eg bygger anlegget mitt i seksjoner å tenkte å koble dei sammen etter Fremo prinsippet. Dette for at dei enkelt skal kunne flyttes. |
|
Mvh Egil
|
|
magnus
Medlem i MJF Joined: 09 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 49 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg stusser også over denne tredje lederen.
Jeg har selv seksjoner og kjører digitalt, og har da kun to gjennomgående ledere.
Kan kanskje Jon S forklare hva han bruker den tredje lederen til?
|
|
magnus
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Kabelen for digitalt" som Jon skriver er egentlig bus-kabelen fra digitalstyringen til håndkontroller og boostere rundt omkring. Ikke en ekstra en-leder som skal kobles til kjørestrøm noe sted.
Eirik Edited by eika - 22 oktober 2007 at 20:12 |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
eginor
Post Options
Thanks(0)
|
Så om jeg har forstått dette rett:
Dersom man betjener heile anlegget frå en fast sentral kjørestasjon, og berre bruker en kjørekontroll og en booster, så er den vanlige fremokoblingsmetoden nok. Den tredje lederen/kabelen til Jon S kommer først dersom man benytter "walk around" regulator o.l. på større anlegg? |
|
Mvh Egil
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
ja.
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |