72-13 skal til Oslo |
Post Reply |
Author | |
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 november 2012 at 19:39 |
Har fått høre at 72-13 skal til Oslo (fra Jæren) fredag klokka 5.
Fototips? Vi på Jæren får da et annet 72-sett, men usikker hvilket*. -Smaen *Edit: Vi får 72-05 på Jærbanen
Edited by Småen - 05 november 2012 at 19:22 |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror slike overføringer skjer ofte, så anledningen byr seg nok flere ganger. Det er jo mange flotte fototips langs Sørlandsbanen! Hva med å unnfange togsettet over en av de mange bruene på strekningen? Nelaug og mellom Bø og Nordagutu er kanskje noen umiddelbare tips?
Husker det var en artikkel i på Sporet om "Bruene på Sørlandsbanen" skrevet av Roar Olsen og Andreas Westheimer. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke akkurat ofte, men ikke altfor sjeldent.
Fikk vite idag at 72-05 erstatter 72-13. Vet ikke når det kommer, eller om det allerede er her. Edit: Får vel kansje legge til grunnen får overføringen (som jeg har visst hele tiden): I førerommet i Bma er det en ulyd (plystrelyd) som viste seg å være umulig å fikse. Ulyden er svært irriterende i en fart over 100 km/t, men kan høres ved lavere fart. 72-13 kommer til å kjøre på en bane der maksfarten er 70 km/t (dessverre har jeg glemt navnet på denne jernbanestrekningen). -Smaen Edited by Småen - 05 november 2012 at 19:29 |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
72-settene kjøres ikke på noen banestrekning hvor hastigheten er max 70 km/t. her på østlandet.
Pipelyder i førerrommet pleier å skyldes vindsus i speil, vinduer og dør i førerrom, men kan naturligvis også henge sammen med slitte lagre i motorventilasjonsvifter, klimavifter e.l.
Slike feil er sjelden prioriterte feil å reparre, men repareres om verkstedet har kapasitet sammen med andre større reparasjoner. Så mest sansynlig kommer settet hitover for ordinært vedlikehold på Sundland, og pipelyden du nevner er nok bare en bagatell i denne sammenhengen.
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kort sagt: nei.
Var på arbeidsuke (uke 44) hos Mantena. 72-13 var der i ca 2 uker før det ble sendt. Speil, vinduer og andre åpninger ble teipet igjen, og mye mer ble gjort. Feilen ble ikke funnet. Men jeg ble fortalt at 72-13 skulle kjøre på en strekning med lav fartsgrense (tror det var 70...). |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror nok det er noen på verkstedet som har sagt noe på spøk til deg da når det gjelder hastighet på strekninger 72-settene kjøres på Østlandet, for det er ingen slike strekninger settene kjøres her på østlandet
Feilen med pipelyd i førerromet er registrert som en "F1" feil. Det betyr at i teorien kan verkstedet uten problem sette togsettet i ordinær trafikk uten å rette feilen. Det vil si at det er først om førere nekter å kjøre toget, eller verneombud forlanger settet ut av trafikk at man får "dårlig tid" på å reparere slike feil.
Såvidt jeg vet har verkstedet i sør relativ grei kompetanse på 72-sett, og det bør derfor ikke være noen grunn til at ikke de skal klare å lytte seg frem til en pipelyd like lett som man kan her på østlandet. Man har tross alt kjørt testturer til Klepp, lagt på ekstra dørpakninger, gått over vinduer etc allerede der nede.
Da bør det være mulig å lytte seg nærmere frem til hvor pipelyden kommer fra på neste testtur. Jeg ser lokfører har kommet med meldinger på hvor han synes det virker som pipingen kommer fra.
Jeg kjenner ikke fordelingen av vedlikehold mellom hovedverkstedet i Drammen og verkstedet i sør, men jeg ser at togsettet bl.a. har kjørt ut antall lovlige kilometre mellom to vedlikeholdsterminer, så det er mulig at man måtte ta dette terminvedlikeholdet ved hovedvedlikeholdsbasen og at det er den reelle grunnen til overføringen.
I øyeblikket står togsettet i vestenden av "nye stallen" i Sundland/Drammen.
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |