Sporplan |
Post Reply |
Author | |
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 februar 2016 at 17:52 |
Holder på å bygge mitt første anlegg, og bruker N-Skala pga begrenset plass. Nå kan det se ut som jeg kan få litt større plass (min dobbelt opp) og luer på noen har erfaring med å bygge anlegg hvor man på samme anlegg kjører N-Skal og H0 sammen. Har forsøkt å søke litt på nett uten å finne noe som har denne sammensetningen. Noen tips?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
På Norsk Teknisk museum hadde man, eller forsøkte man å ha, et slikt anlegg med to sporvidder på samme, nemlig 0-skala og H0. Så vidt jeg vet ble det aldri fullført.
|
|
Svein S
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har på messe(r) på kontinentet sett et anlegg utformet som et diorama-vindu med stor dybde. I forgrunnen kommer en motorvogn i 0 fra venstre og forsvinner til høyre. Litt etter kommer den fra høyre litt inn i 'bildet', men da i H0 og forsvinner til venstre. Litt etter dukker 'den samme' opp lengst bak; nå i N Alle utgavene er selvfølgelig identiske, og utsmykningen for øvrig, som hus, trær etc, er følgelig også gjort i tilsvarende skalaer. For øvrig var det en reportasje i mj-bladet for noen år siden fra et anlegg i Sverige hvor en del av dette var i et rom med landskap etc i forskjellige skalaer for å skape et tvungent perspektiv. Husker i farta ikke hvilket ....
|
|
Bjørn Egil
|
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for innspill. Har enda ikke lykkes å finne noe på nett, men dette med dybde på anlegget er noe jeg tenker på. Kan kanskje se for meg et lavere grunnivå hvor H0 får den fremtreende plass innover hvor dette hever seg inn mot vegg med for eksempel fjellformasjoner. Når dette har kommer "høyt" nok overtar N-Skala. Som man sier, planlegginga er halve moroa.
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er diskutert ulike løsninger på dette på amerikanske fora. Ofte brukt som det sies over for å lage falsk dybdefølelse, for eksempel en gruvebane i N-skala oppe i ei fjellside. Andre løsninger nevnt er at N ogH0 togene ikke er synlige samtidig, annen løsning er to nivåer der H0 er et anlegg for for eksempel godstog og N-skalla på et annet nivå for å kjøre lange persontog med lange slake svinger. med N-skala trenger du ikke så stor høyde opp til neste for eksempel H0 nivå. mange muligheter til mye moro
|
|
Terje
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |