Ganddal godsterminal |
Post Reply |
Author | ||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 januar 2008 at 14:55 |
|
Da er nye Ganddal godsterminal "tatt i bruk". Det første toget gikk fra terminalen kl 13.52 retning Oslo, iflg. Stavanger Aftenblad.
Hvem stiller med denne godsterminalen på neste Fremo-treff???
Og siste fra paradis......: http://www.aftenbladet.no/lokalt/article570733.ece
Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forumets utskremte var på plass:
Gt 5800 mottar straks kjøretillatelse fra Txp på Orstad stasjon...
...og kjører deretter ut på Jærbanen via veksel 1 og dermed har historiens første godstog gått fra Ganddal godsterminal og Orstad stasjon.
Et bilde fra selve terminalen:
Edited by jevistad - 02 januar 2008 at 15:42 |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du var heldig der Jon Einar. Jeg hadde lyst å dra dit, men måtte kjøre sønnen min på flyplassen til samme tid (han hadde så mye bagasje at jeg ikke hadde hjerte til å be ham ta bussen). Tar meg kanskje en tur i morgen.
Angående modell av terminalen så har vi jo store forventninger til deg siden du er nærmeste nabo
Petter
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flotte bilder, Jon Einar.
Må være jilt å jobbe så nærme "begivenhetenes sentrum"....
Hva med ett bilde av stoppbukk-arrangementet.....,
og evt. trucken(e) de laster og losser vognene med....
Regner med det er Kalmar truck de bruker....
Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
traiNman
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kom meg til Ganddal i dag og fikk tatt en god del bilder i den lave vintersolen (og forbannet sure vinden).
Her er terminalområdet sett fra sør i det et containertog er på vei ut:
Petter
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det blir vel en FREMO-modul
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her har du en med bilrampe som bonus
Jeg har ikke så mange bilder av de, men jeg tror de har en 3-4 stykker etterhvert.
Edited by jevistad - 03 januar 2008 at 22:09 |
||
traiNman
Post Options
Thanks(0)
|
|
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje dét, jeg har jo ikke så mange andre MJ-prosjekter på gang for tiden heller
Men en stasjonsmodul på 23 meter med så lite spennende sporplan tror jeg ikke faller helt i smak hos treffarrangørene
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fine bilder Petter, artig at du fikk med deg skiftingen av biltoget.
Jeg måtte dessverre et annet sted i det du tok bildet av Gt5800
|
||
Snikkaren
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flotte bilder, Jon Einar og Petter. Nå har ikkje jeg, som mange andre, plass til hele Ganddal Godst., men her kan jeg/alle hente inspirasjon til egne anlegg.
Stoppbukkene er en god idé for min del... (Selv de tar sin plass på ett anlegg...)
Ove
|
||
Ove
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men det hadde vært utrolig tøft... Selv har jeg ikke hatt anledning enda til å ta en tur å kikke etter at terminalen er tatt i bruk. Finnes disse konteiner truckene som modell? Hadde vært stilige på min egen godsterminal |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej
Kibri har Kalmar trucks i både nye og ældre typer/versioner.
Eks. kunne være Kat nr. B-11751 og B-11752
Mange hilsner
Dan Edited by Dan Rasmussen - 04 januar 2008 at 08:40 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mange takk for tips. Får se om det ikke blir en av disse på terminalen min...
|
||
karsten
Nykommer Joined: 27 februar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvorfor baserer de seg forsatt på truck og ikke traverskran som på Alna ?
Er det ikke nok trafikkgrunnlag eller er det kostnader ?
Flott at det er mulighet for å kjøre smalspormateriell bak stoppbukkene...
|
||
mvh Karstein
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg limte sammen et par Kalmar containertrucker fra Kibri en gang til en containerterminal som nå nok er "evig arkivert". |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1621 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Trucker er jo vesentlig mer fleksible da, all den tid de kan kjøre bort containere og traller for lagring/avhenting også andre plasser enn akkurat rett ved siden av sporet.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Terminalen er klargjort for bruk av portalkraner pga. eventuelle strengere støykrav i fremtiden.
Trucker er nok mer fleksible ja, men på den annen side er man avhengig av tilkomst til hver spor.
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |