En bildeside |
Post Reply |
Author | |
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 november 2007 at 17:03 |
Jeg har samlet noen bilder fra hverdagen på min egen jobbeside
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mye fine bilder, Dag Cato
Tolker dette http://obas.fotopic.net/p46813441.html som at OBAS har kjøpt RC 3 lok? Når skjedde det?
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg likte virkelig godt serien om snarveien på Oslo S. Jeg fikk endelig svaret på hva tverrsporet under hovedlinja til Østfoldbanen er for noe! Takk!
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette var fantastiske bilder DC! :-)
|
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
OBAS har ikke kjøpt RC3.
Vi har leid fire stykk. To fra SJ. Disse vil rullere ettersom de skal inn til vedlikehold. Vedlikeholdet er SJ ansvarlig for i Sverige. To er leid fra affärsverket SJ (SSRT). Dette er 1040 og 1041. Disse er "våre" så lenge leieperioden løper. Disse vil bli vedlikeholdt på Hamar. Planen så langt er at SJ-lokene skal gå Drammen - Narvik. Dette passer bra med lokbytte i Hallsberg. SSRT-lokene skal gå Trondheim - Drammen - Bergen. Dette passer bra med vedlikehold på Hamar. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg var en tur i Bergen på fredag og tok en tur på stasjonen. Gjett hva jeg fikk se:
Petter
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, svensk invasjon. |
|
Svein S
|
|
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke den helt store variasjonen av rullende materiell her i vest så det er alltid spennende med noe nytt. Etter at Ofotbanen tok over biltransporten så har vi jo fått EL13, Z71 og nå RC3 lok vestover så det har vært en fin tid å ha utsikt mot deler av jernbanestasjonen i Bergen fra skolen.
|
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der var også 69-sett og sovevogner i tomatsuppefarge, grønne Flåmsbanevogner, en 220 traktor i gult og rødt og ved lokstallen kunne en se et rødt 18-lok, så det var absolutt en fargerik samling materiell.
Petter
|
|
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
At det ikke er den helt store variasjonen av rullende materiell, er kanskje ikke helt korrekt. Poenget mitt var det at når man er vant til å se det samme hver eneste dag så er det veldig spennende når det kommer noe nytt.
|
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dere er jo heldige. Jeg kjører forbi Arendal stasjon hver dag og det eneste spenningsmomentet der er om BM69-settet er i nydesign eller tomatsuppe
Men denne Z71 greia til Ofotbanen - de kan da ikke kjøre biltog med den? Den er jo bitteliten! |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fortsetter litt på avsporingen jeg.
I går hjem fra jobb la jeg merke til et lok som stod med både røde og hvite lys i den ene enden. Må innrømme at jeg ikke klarte å ta hvilket lok dette var. Og da jeg nærmet meg, så var lyden også noe utenom det vanlige. Ja det er mørkt når jeg går hjem ifra jobb, så er ikke helt lett å se hva ting er.
Det viste seg å være Baneservice sin MZ.. For et bråk..
Må innrømme at jeg liker bedre Roger 1000 Som jeg så her for noen uker siden.. http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=66&kat=intern
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok det sorte RC3-loket (innleiet) som har trukket biltoget over fjellet.
Z71 er en skiftetraktor og benyttes vel bare til skifting lokalt i Bergen.
Ofoftbanen har mangel på lokomotiver og derfor må CargoNet kjøre biltogene for dem hit til Stavanger. Skuffende for oss som hadde gledet oss til å se grønne 13-lok på Jæren.
Petter
|
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Z71 brukes også på Alnabru.
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den er da ikke så liten? Den er da både tyngre og kraftigere enn Cargonets "gråtasser Vi kaller dem bare for "settsøttien" Også de som er Z71. Kun en gang har jeg vært på nippen til å si: Har du "sett søttien" |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Neida, men den har jo bare to aksler og jeg trodde ikke at Ofotbanen hadde egne skiftetraktorer utplassert rundt omkring. Stusset litt på at denne skulle bli brukt over fjellet frem og tilbake med biltog
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, vi har totalt seks stykk Z70/71.
En i Bergen, en i Drammen, en på Alnabru, en i Trondheim og en i Narvik. Det blir fem. Den sjette er i Sverige for innbygging av ATC. Å kjøre tassen over fjellet med biltog hadde vært i tøffeste laget for stakkaren. Sliter nok med fem-seks vogner opp Brynsbakken. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Lars-Erik K
FREMO-forummedlem Joined: 19 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 111 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eller opp bakken fra Bergen til Kronstad.
Edited by Lars-Erik K - 30 november 2007 at 00:46 |
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
DC; du som kan mattematikken som dette angår; hvis du kjører dem alle seks i samme toget (gjerne som "distributed power" som amerikanerene sier....), hvilken togvekt kan dere da dra opp 25 promille? :-)
|
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og hvilken hastighet ønsker så herren? Snakker vi 10-20 km/t snakker vi kanskje om togvekter på: 5 vogn per traktor, 6 traktorer gir 6x5=30 vogn. Si 40 tonn pr vogn tilsier 30x40=1200 tonn. Pluss/minus Dette ved distribuert traksjon. Traktor - 5 vogner - traktorn - 5 vogner - traktor osv. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |