Lage Sporplan i Anyrail, HO marklin M |
Post Reply |
Author | |
Oistein
Viderekommen Joined: 19 februar 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 6 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 februar 2017 at 00:23 |
Hei, jeg sliter med å avslutte og tilpass banen så skinnene "snapper" perfekt sammen. Har prøvd å bytte ut diverse skinner her og der, men får det liksom ikke helt til å passe. Lurer derfor på om det er en guide/tips og triks på hvordan man lager en sporplan og hvilke skinner som skal/kan brukes sammen. Skinnene er av type H0 Marklin M. Banen som er tegnet opp under er allerede koblet sammen på et bord og ser ikke så galt ut i virkeligheten. Men ønsker å få det helt riktig av flere årsaker. Blant annet at jeg på sikt ønsker å finne et program som kan importere Anyrail filen for så å simulere flere tog og eventuelt signaler på de forskjellige sløyfene. (Hvis et slikt program finnes) Håper noen har noen tips og triks og kan hjelpe en nybegynner. :) Anyrail filen: https://www.dropbox.com/s/73pvsj45u7cgdik/Sporplan_anyrail.any?dl=0 |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har ingen erfaring med det tegneprogrammet (tegner med egenproduserte 'skinnebiter' i Autocad ...), men egen erfaring med Mä C-skinner er at (også) de er ganske "fleksible".
Jeg foretrekker å tegne 'fritt', dvs uten å ta utgangspunkt i en sirkel, oval eller annen symetrisk figur. Om layout'n har en viss størrelse, fx innenfor den 'klassiske' 1,2 x 2,4 m, vil det ikke være noe problem å innjustere en cm her og der. Uten at det vil ha negativ innvirkning på skinneføringen. Verken funksjonelt eller visuelt ... |
|
Bjørn Egil
|
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(1)
|
Hei,
Har du sett i Anyrail, settings og endret Distance og Angle ? |
|
Oistein
Viderekommen Joined: 19 februar 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 6 |
Post Options
Thanks(0)
|
Aha.. takker! Det var en nyttig funksjon.
|
|
Oistein
Post Options
Thanks(0)
|
Det er som du sier ingen problem i virkeligheten. Banen som er tegnet opp er allerede satt sammen på plate, å det gikk helt fint. Men man blir litt pettimeter når man først begynner med et program som anyrail.
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det gjelder nok med de fleste DAk-program ...
|
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |