Amerikansk |
Post Reply |
Author | |
GeirC
Medlem i MJF Joined: 14 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 250 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 august 2005 at 21:14 |
Ok, jeg er en kløne når det gjelder elektro, men jeg vil spørre her for å være helt sikker: Det er vel ikke noe problem å kjøre amerikansk materiell, som fks Atlas eller Bachmann, på en bane bygd med europeisk materiell? Vil bare være helt sikker før jeg fyrer opp C30en min.... |
|
Geir C - "I"m on a roll people!"
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke noe umiddelbart problem med det nei, eneste problemet er at du kan bli avhengig av amerikansk, men det er et behagelig problem egentlig det Eirik |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Nei, det er overhodet ikke noe problem å blande modeller så fremt strømsystem og sporvidde er de samme. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
GeirC
Medlem i MJF Joined: 14 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 250 |
Post Options
Thanks(0)
|
Okie, takker. Da skal jeg ha det morosamt i neste uke... Hmmm... trenger en trafo og et DCC system til, da dette ser ut til å bli to moduler....
|
|
Geir C - "I"m on a roll people!"
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sant nok - sporvidde og strømsystem er det samme i USA og Europa, men amerikanerne har mindre flenser på hjulene, og hjulbanen er smalere. De har en standard de kaller RP25, som beskriver dette. Her i Europa brukes den grovere NEM-standarden. (NEM 311-d) Amerikanske veksler og slikt blir dermed trangere mellom skinne og ledeskinne, og det kan gi visse problemer med europeisk materiell på amerikansk spor. Motsatt kan amerikanske hjul dette ned i sporkrysset i europeiske veksler, eller klatre på spissen i sporkrysset (pga større åpning mellom skinne og ledeskinne) - og spore av. Det er litt ulikt hvordan ulike sporprodusenter sine veksler oppfører seg - jeg mener at Roco ikke går så bra, mens Peco fungerer? Eller tar jeg feil her? Erfaringer? mvh Henning L Edited by Henning L |
|
GeirC
Medlem i MJF Joined: 14 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 250 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror Peco funker da de selger samme skinner "over there" som her... Men jeg kjører med amerikanske skinner på den ene modulen min, så da ordner jo det seg for min del... |
|
Geir C - "I"m on a roll people!"
|
|
Rune_N
Viderekommen Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjører amerikansk. |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det code 75 eller code 100 fra peco som er problemet? Eirik |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |