Anleggsskisse |
Post Reply |
Author | |
GCJ
Nykommer Joined: 14 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 januar 2009 at 07:46 |
Til mitt planlagte mj-anlegg har jeg tilgjengelig et loft over en garasje. Lengden på loftet er 550 cm. Anleggets bredde avhenger av dets plassering i høyde over gulvet, idet loftet har skråtak. Med høyde over gulv lik 130 cm, blir bredden 160 cm.
Etter forholdsvis mye tankevirksomhet og modellbanerisk selvransakelse har jeg kommet til to erkjennelser: (i) Jeg er en "tilskuer" og foretrekker å se (fortrinnsvis) lange tog kjøre gjennom landskap og (ii) prosjektet må være overkommelig, i forhold til evner og tilgjengelig tid. Jeg har derfor konkludert med at det jeg ønsker er en rundbane, hvor forbilderiktige tog kan kjøre. Som tema for rundbanen har jeg valgt Bergensbanen (ca. 1956), nærmere bestemt Raundalen (Rastalii) og Urdland stasjon, som er et område jeg har tilknytting til. Foreløpig skisse til sporplan ser slik ut: Anlegget går rundt veggene og betjenes / betraktes fra midten. Anleggsdybde er ca. 40 cm. Tilgang er via en s.k. "lift-out" ved Urdlands vestre (venstre) ende. Under Urdland er en skjult oppstillingsstasjon. På motsatt side av Urdland (Sverrestigen / Rastalii) vil kun det kurvede sporet være synlig. Urdland og Sverrestigen ser jeg for meg utformet som adskilte "titteskap". Kommentarer og innspill imøtesees! Edited by GCJ - 30 januar 2009 at 12:02 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |