Dette skjønner jeg ikke helt |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 oktober 2006 at 22:19 |
Jeg har en fremo-kasse som jeg har kjøpt som byggesett, og har litt problemer. Eller vansker med å tolke fremo-standarden.
Når jeg legger den medfølgende "planken" nedi sporet på toppen av endestykkene, så blir høyden mellom topp og bunn nøyaktig 200 mm Er dette riktig? Skal det være korkunderlag, ballast og skinner på toppen av dette? Når jeg legger på kork, skinner og ballast så vil høyden fra bunnen av kassa til skinnetopp bli ca 204-205 mm. Er dette riktig? |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke tenk så mye på totalhøyden. Må høyden fra senter i midterste festehullet og opp. Den høyden skal være ca 65 mm.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
7 cm med ballast/grus
6,5 cm uten ballast/grus.... Da har jeg målt fra senter i midthullet til toppen av skinnene. sukk.... kanksje den medfølgende planken rett og slett ikke skal være med.... rart for den passer da utrolig bra i det sporet...... Dette er en 100cm-modul Noen som har et bilde av sitt modul-byggesett før det er lagt på natur og slikt? Bare kassa.... |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror ikke det er meningen at du skal bruke kork under skinnene på disse byggesettene. Erfaringen tilsier vel at bruk av kork ikke har noen hensikt, i hvertfall ikke på treff. Som du ser så vil denne "planken" danne "skulderen" på ballastprofilet når du ikke bruker kork. Edited by jevistad - 01 oktober 2006 at 22:45 |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jupp, ikke bruk kork. Det trenger du rett og slett ikke |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Einar,
ikke tenk så mye på hvor underkanten av kassa kommer. Det som teller er det ovenpå og det kommer der det skal være. Du har gjort helt rett. Det er som Jon Einar sier. Skinnene skal legges rett på planken. Korken er for støydemping. Fungerer dårlig når ballast og lim kommer på BTW. På et treff er det så mye bakgrunnsstøy at modulstøyen drukner i alt annet. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
einjen
Post Options
Thanks(0)
|
Puh!
Den nedtrykte stemningen her i bunkersen forsvant. |
|
--
|
einjen
Post Options
Thanks(0)
|
Hurra!
(sorry) Einar (postwhore) |
|
--
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Einar Det ble slengt ihop 5 sånne byggesettkasser i kjelleren her før Sandnestreffet - alle uten fordyrende kork . Kassene passer helt fint sammen, og det er umulig å gjøre feil (omtrent). Det å ikke bruke kork er forøvrig etter forbilde. Still deg 10 meter fra toglinja når lokalen passerer i 130 km/t - da er det ikke veldig stille egentlig. Masse fin lyd! For Modelljernbaneverket |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sant nok, men det høres ikke ut som det kjøres på 1 meter tjukk kryssfiner heller egentlig |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du håndlegger sporet, så... |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |