Automatisk vendesløyfe |
Post Reply |
Author | |
Per Ivar
Viderekommen Joined: 21 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 april 2019 at 22:04 |
Jeg har drevet med MJ i over 50 år, og har nok tilegnet meg
en del kunnskaper etter hvert. De siste årene har jeg konvertert fra DC til DCC
(Roco Multimaus), og på dette området er jeg vel nærmest på nybegynnerstadiet.
Jeg trenger hjelp med et konkret prosjekt: Jeg har i utgangspunktet et punkt-til-punkt anlegg. Nå skal jeg
bygge en vendesløyfe i enden av anlegget. Tanken er at tog som kommer til dette
punktet, skal vende og kjøre inn på anlegget igjen – som om det har vært på
endestasjonen og nå er på vei tilbake. I inngangen til vendesløyfa ligger det en sporveksel. Den drives
av en Tortoise. Jeg ønsker at lokomotivet – når det er på vei ut av sløyfa - skal
utløse en impuls som gir Tortoisen beskjed om å legge vekselen i riktig
stilling, slik at toget kan kjøre uhindret ut av vendesløyfa igjen. Jeg
skjønner at jeg må ha en «dings» som registrerer at loket passerer, og deretter
noe som sørger for at driftsstrømmen til Tortoisen blir snudd. (Strømmen til
hjertestykket har jeg/Tortoisen kontroll på.) Jeg håper at det i denne kunnskapsrike forsamlingen som
utgjør MJF er noen som vet svaret på spørsmålet mitt: Hvordan skal jeg få vekselen
til å legges om automatisk, og hva trenger jeg av utstyr? Vennlig hilsen Per Ivar |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes vendesløyfe-moduler med integrert vekselstyring, f.eks. KSM-3 og KSM-4 fra TAMS:
Disse føres også av Conrad, som også har en nedlastbar utgave av manualen til KSM-3 på engelsk (og andre språk): Jeg må presisere at jeg ikke har noen erfaring med disse selv.
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å kunne bruke KSM-3 mot Tortoise må du ha et adapter da KSM-3 i utgangspunktet kun støtter dobbeltspoledrev og ikke motordrev.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Per Ivar
Viderekommen Joined: 21 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da ser det nok ut som det blir en KSM-4 som får æren av å gjøre denne jobben for meg. Jeg kommer aldri til å ha mer enn ett tog i vendesløyfa om gangen, så 3A burde holde i massevis. Men jeg skal gjøre noen regneøvelser før jeg bestiller, slik at jeg ikke ender opp med en løsning som bare er halvveis tilfredsstillende... I så fall er jo KSM-3 pluss adapter også en prima løsning.
Tusen takk for god hjelp, begge to! Mvh Per Ivar
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |