Videokamera vogn |
Post Reply |
Author | |
bfr130
Veteran Joined: 26 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 desember 2012 at 05:10 |
Har kjøpt ett fantastisk kamera og sender, men det krever litt mye støm. Har tenkt å bruke oppladbare batterier. 12v. Er det noen som vet om det går ann å lade opp batteriene fra skinnene.
Har roco systemet. Digitalt. Må omformes fra digitalstrøm til vanlig likestrøm. Lux har det på sine pussevogner, men det er bare 4,2 v. Kansje også skru det på med en dekoder. Noen som har noen tipps.
|
|
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.
MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt" |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Hva med å drifte rett fra en dekoder utgang uten batterier ? Dekoderen levere likespenning men hvor "flat" den egentlig er vet jeg ikke. Må nok inn med en motstand for å få redusert spenningen. Bare husk at blå "jord" er POSITIV. Å lade tror jeg er litt vanskelig for du må ikke levere for mye strøm og en del batteri må ikke overlades. Hva med å en følgevogn f. Eks en containervogn med utskiftbare men oppladbare batteri som kan lades ved siden av? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva slags kamera er det da? Har du en link?
|
|
bfr130
Post Options
Thanks(0)
|
Kan ikke føre strøm direkte til kamera fra dekoder. Er fremdeles data strøm. Prøvde i dag. Her må kloke hoder til.
Får akurat plass på en flatvogn.
og sender
Har også bestillt
for opptak direkte på datamaskin. Kan også koble til flere kamera i tuneller etc.
|
|
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Hva med med en egen dekoder der du benytter motorutgangen ? Den er glatt nok til å drive faulhaber og har vanligvis større strømkapasitet. Men da må du justere hastighet til passende spenning Kan du beskrive. I detalj dekode og hvilke ledningen som le koplet til + og - ? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
helgeb
Viderekommen Joined: 17 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mulig du kan bruke en enkel spenningsregulator som LM 317
Datablad http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm117.pdf Electrade har komponentene du trenger til å lage denne, du kan sikkert få litt hjep der om du spør http://www.electrade.no/ Mvh helgeb
|
|
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Uansett hvilken løsning du ender opp med å velge, bør du ha en stabil strømforsyning til kameraet.
Hvis kameraet er montert på egen vogn, kan denne utstyres med strømopptak og egen dekoder. Du må da finne ut hvilket hastighetstrinn dekoderen skal "kjøre" på for å levere riktig spenning til kameraet. Det vil allikevel kunne oppstå problemer med strømopptak, slik det skjer med lok. Da vil en mulighet være å bruke en dekoder med kondensator back up, f. eks. fra Lenz eller Zimo. Forslaget over med å montere en motstand i serie med dekoderen vil ikke fungere ettersom en motstand gir varierende spenningsfall alt etter hvor mye strøm kameraet trekker til enhver tid. Personlig ville jeg gått for batteridrift, da dette vil gi en 100% sikker strømforsyning slik at du får fullt utbytte av kameraet. En mulighet her er LiPo batterier som brukes til radiostyrte biler. Disse er små og lette og tilgjengelig overalt. En slik celle har en spenning på ca 3.7 volt, og hvis du seriekobler 3 stk, får du 11.1 volt som burde holde til kameraet ditt. Lading fra skinnene er selvfølgelig mulig, men det blir antagelig rimeligere og mye enklere å kjøpe en billig batterilader. |
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
bfr130
Post Options
Thanks(0)
|
Har en professor som i strøm som jobber med saken. Både batterilading og direkte strøm fra skinnegang. I mellom tiden så har jeg ett par bilder av vogn og bilde fra vogn. De er tatt med ett mobilkamera fra en 40 tommer tv, så bilde er mye bedre i virkligheten.
|
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |