Parkeringsstasjon og K84 |
Post Reply |
Author | |
Georg
Viderekommen Joined: 17 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 februar 2006 at 17:27 |
Hei, godt inspirert av noen artikler i M&E har jeg nå endelig laget en liten "underjordisk" parkeringstasjon. I M&E beskrives det hvordan man uavhengig av system kan koble opp dette slik at vil kunne fungere både halv og helautomatisk. Siden jeg kjører Marklin har jeg satt det opp slik at kontaktskinner besørger vekslenes stilling ettersom forskjellige tog kommer inn eller forlater stasjonen. Så langt var det enkelt og det fungerer aldeles utmerket. Så til problemet: Hvordan skal jeg gå frem for å få togene til å slå av og på strømmen i de isolerte avsnittene på parkeringssporene? Jeg har endel K84 dekodere liggende, men ingen bruksanvisning og lurer på om disse kan brukes som brytere med impulser fra f.eks. en kontaktskinne. Jeg er klar over at jeg ved å koble kjørestrømmen til K84 kan slå av og på via Keyboardet, men jeg ønsker å lage en automatikk sm styres av togene selv. Noen som kan hjelpe?
|
|
Steink
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan styre ikke styre K84 via kontaktskinner uten via memory eller PC-program. Men du kan jo sette inn noen bistabile releer som funger med 16-20 volt AC. Har selv montert noen slike mot kontaktskinner på tidligere anlegg. Koble de sammen med kontaktskinnen som styrer vekslene. Lykke til |
|
Mvh
Stein Kittelsen |
|
Georg
Viderekommen Joined: 17 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange takk for hjelpen jeg vil følge ditt råd og anskaffe noen releer. Hilsen Jørgen |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |