Roco Mulitmaus & NMJ BM73 |
Post Reply |
Author | |
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 juli 2011 at 00:19 |
Heisann
Har et problem med NMJ BM73 m/ESU lyddekoder og Roco Multimaus. Jauda... eg he et problem.... Tingen er det at eg isje får togsettet til å gå..... Lyden øker og eg kan kontrollere lys, men togsettet står på stedet hvil. Har ikke dette problemet med noen andre modeller. (Med samme dekoder osv.) Togsettet har blitt brukt andre plasser med andre digital styringer og fungerer fint men ikke her.... Ble Brukt på Fremotreffet på Voll uten "hickups" Noen som har hatt samme problem? Eller kan gi meg en løsning på dette?
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Kan høres ut som om det er feil i antall hastighetssteg På mulimusen må du stille inn lok med samme antall steg som er satt opp i dekoderen. Står den på 28 i musen endre til 128. Står den til 128 endre til 28 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jarle.
Det hadde ingen endring i det dilemma som eg har. Eg har lyd i motoren.... Akkurat som den ikke får nok strøm til å dra rundt??? Noen andre som har tips?
|
|
Mvh
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan settet ha fått ett slag under transport slik att drivverket har låst seg?
Rune |
|
Ørjan
Post Options
Thanks(0)
|
Rune.
Da har du ikke lest hva eg har skrevet øverst. Den fungerer med alle andre digitale kontroller som jeg har vært borti... Fremo og Digitrax, men fungerer ikke med Roco Multimaus....
|
|
Mvh
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du testet med en annen multimaus? er nok den som har en deffekt del vil jeg tro.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Ørjan
Post Options
Thanks(0)
|
Stian...
Du må lese første innlegg! Multimausen fungerer helt fint med andre lok med samme dekoder uten problem.....
|
|
Mvh
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sjekk mailen din, Ørjan. Du har fått en mail fra meg.
|
|
Eirik
|
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hm. Kan det være at det er en eller annen CV-verdi på den aktuelle dekoderen som Multimaus behandler forskjellig ift andre styringer? Back-EMF, motortype. Alt er jo ikke så standard som bransjen vil ha det til.
En måte å finne ut er å lese ut alle CV-verdiene i problem-loket og sammenligne de med verdiene i lok som virker med Multimaus. En annen måte er å resette dekoderen til fabrikkinnstillinger, men da mister du vel spesialinnstillinger som passer til lokmodellen. Kanskje spesialinnstillingene er lagt ved i manual eller er å få hos NMJ og kan korrigeres manuelt. Jeg har ikke støtt på den aktuelle problemstillingen, bare tenker høyt. Lykke til, fortell gjerne hva løsningen blir :-) Edited by Terje Storjord - 22 juli 2011 at 15:19 |
|
Ørjan
Post Options
Thanks(0)
|
Eirik.
Så mail og prøvde det og det er ingen endring... Men hvem vet. Skal se mer på dette litt senere. Terje Har gjort en del justeringer på CV og lignende, men har etter oppfordring fra Eirik å resette dekoder uten at det var vellykket.
|
|
Mvh
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ørjan, da blir det å metodisk bytte ut potensielle trøbbelmakere: (1) Få lånt ei Multimaus og se hva som da skjer og (2) få lånt en NMJ BM73 med samme dekoder og se hva som da skjer. Tidkrevende og dyrt. Igjen: Lykke til
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
I-og-med du har lyd og lys i settet ditt, Ørjan, så er det lite trolig at du har problemer med digitalstyringen /MultiMausen?
Disse MTC21-pluggene har ofte kontaktproblemer. Det kan være dårlig kontalt i en av pinnene som forsyner motoren. Jeg har også erfart at ESU LokSound har kontaktproblemer på selve printkortet.
Dersom settet virker analogt (med blindplugg i) er det ingen feil på selve settet eller den delen av pluggen som tilhører settet. Da bør du kanskje reklamere på dekoderen?
|
|
Ørjan
Post Options
Thanks(0)
|
Kjell.
Dekoderen har stått i en Heljan Di.3 og der fungerer den fint. Det er som nevnt at den fungerer på andre digitale systemer, men ikke skikkelig med Multimausen. Har i tillegg tatt den ut og satt den i El.13 fra NMJ uten problemer. Jeg har lys og lyd og en liten during i motor når jeg gir den pådrag, men virker ikke som det er "nok" strøm som kommer inn. Slik at den "kommer seg avgårde:-))" Har ikke noe problem med digitrax sin kontroller.... |
|
Mvh
|
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
Første tanke når jeg leser dette, er at musa er i 128 step på en måte. men gir ikke mer enn de første 14 step som om den står i 14 step. Og at lokket har lavt justert toppfart (med rangering innkoblet). Hvordan dette skal kunne gå til aner jeg ikke Har du satt musa til fabrikkinstilling? Hilsen Nils |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmm.... har du prøvd med en annen decoder i settet? ta feks den fra el13 og sett den i BM73?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom du både har normalt lys og lyd med MultiMausen mens du hører en during i motoren, er det neppe noe galt med digitalsystemet.
Virker også dekoderen normalt i andre lok på MultiMaus, er det nok det første jeg skrev om dårlig kontakt i pluggen som jeg er mest tilbøyelig til å tippe?
Du skriver at dekoderen virker OK i en Heljan Di3.
Da er det kanskje ikke en MTC21-utgave du har (som jeg hele tiden hadde trodd) da disse Di3-lok har et NEM 652-grensesnitt.
Bruker du noe adapterkort, eller har du loddet ledningene?
Se om dekoderen fortsatt virker i Di3en - eller om du kan ha et ledningsbrudd/vakkelkontakt?
|
|
Ørjan
Post Options
Thanks(0)
|
Kjell Jeg bruker et adapterkort. Men som nevnt så fungerer den fint med annen DCC system. Er derfor eg slite me å søke og feile. Prøver meg fram...
|
|
Mvh
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
Med et slikt adapterkort, er det lett at det blir dårlig kontakt da antall kontaktpunkter øker?
Som sagt, sjekk også på nytt at dekoderen virker i et annet lok, gjerne med adapteren.
Sjekk også at BM73-settet er OK analogt med blindplugg montert.
Mener å huske at jeg hadde problemer med et BM73-sett mht. dekoderpluggen som jeg har omtalt her:
Edited by Kjell H. - 27 juli 2011 at 13:01 |
|
Ørjan
Post Options
Thanks(0)
|
Nå bler eg bare mer forvirra.....
Har nå prøvd med 3 separate ESU dekodere med lyd. 2 stk med NEM 652 snitt og en med MTC21. Alle fungerer med lyd, lys og en liten during ifra motor ved pådrag (som man hører når lyd IKKE er på). Men som nevnt så virker det ikke som den får nok strøm til å kjøre. Har og prøvd med 1 stk Digitrax og 1 stk Zimo dekoder (vanlig DCC) og da fungerer det..... Som nevnt tidligere så er det KUN med bruk av Roco sin Multimaus eg har dette problemet! Hjelp????
Edited by Ørjan - 27 juli 2011 at 12:51 |
|
Mvh
|
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
Det er som sagt lite trolig at du har et problem med MultiMausen dersom du har normal lyd og lys i settet mens det ikke vil kjøre under noen omstendighet.
Er lyset svakere når du prøver å kjøre, kan du ha for liten trafo.
Dersom det skulle være en kortslutning eller annet som forårsaker høyt strømtrekk, skulle MultiMausen koble ut selv pga. overlast.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |